Aarhus-borgmester har ingen forklaring på overrumplende Maersk-melding

Der var slet ikke behov for en havneudvidelse i Aarhus. Det har Maersk-selskabet APM Terminals i flere år tilkendegivet over for havnen, skriver selskabet i et svarskrift. Men det afvises af Aarhus-borgmester og havneformand Jacob Bundsgaard, skriver Jyllands-Posten.

Foto: Danske Havne / Arkivfoto

Ud ad til har APM Terminals løbende bakket op om den meget omstridte udvidelse af Aarhus Havn. Men på de indre linjer har selskabet overfor havnens ledelse og bestyrelsesformand givet udtryk for, at der ikke var behov for udvidelsen i forhold til containerdriften.

Det skriver selskabet ifølge Finans i et svarskrift i den retssag, som APM Terminals har anlagt mod havnen, fordi den har indgået kontrakt med MSC om en ny terminal på et område, som APM Terminals mener at have fortrinsret til.

Men borgmester Jacob Bundsgaard (S) afviser, at det skulle være tilfældet.

“I alle de høringssvar, som Maersk har afgivet, og i alle de drøftelser, som jeg har haft med Maersk, har man været optaget af at få udvidet de arealer, man har. Det er det, som jeg og byrådet kan forholde os til,” siger Jacob Bundsgaard til Jyllands-Posten.

Maersk skriver i en udtalelse til Finans, at virksomhedens position har været den samme hele vejen igennem, men at selskabet ikke ønskede “at gå i mod eller stille os i vejen for en bredere politisk vision eller for behovene hos øvrige virksomheder på havnen”.

I en anden skriftlig udtalelse fra Maersk til Finans skriver selskabet, at APM Terminals allerede i 2020 og 2022 gjorde havnens ledelse og kommunen opmærksom på, “at APM Terminals kunne udvide sin eksisterende kapacitet ved at modernisere og effektivisere det eksisterende areal, hvorfor der efter APM Terminal´s opfattelse ikke var et konkret behov for en havneudvidelse i forhold til containerdriften”.

Det var da heller ikke en negativ udmelding fra APM Terminals, der fulgte i kølvandet på Aarhus Kommunes beslutning den 20 juni om at sætte havneudvidelsen på pause. Tvært imod.

I stedet introducerede APM Terminals den 21. juni - for første gang offentligt - muligheden for at investere 2 mia. kr. i terminalen i Aarhus, der ville øge kapaciteten med 50 pct.

“Nu da man har taget en beslutning om ikke at udvide havnen, så er et vores opgave at komme med en løsning for, hvordan vi bedst muligt kan servicere den plads, vi har til rådighed,” sagde administrerende direktør for APM Terminals, Keith Svendsen til DR.dk

De nye oplysninger i sagen fik Enhedslisten i byrådet til at foreslå en udvidelse af den planlagte undersøgelse af forløbet til også at omfatte den politiske proces.

Men det blev onsdag afvist af et flertal.

-emte

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

Kiel Havn udvider igen kapaciteten for landstrøm

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Omfattende oprydningsarbejde efter tabte containere

10.09.2025Maritimedanmark.dk

67 containere i vandet fra skib i havnen i Long Beach

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager havnedrift i Letland

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Port of Aalborg opjusterer efter stærkt halvårsresultat

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Gøteborg åbner ny containerrute til Asien

28.08.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals forlænger aftale med Kalundborg Havn

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Landstrømsanlæg på Fredericia Havn i udbud

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle