Aalborg og Kalundborg vil være førende inden for CO2-håndtering

Fidelis New Energy har netop indgået en aftale med Kalundborg Havn og Port of Aalborg om etableringen af Danmarks første anlæg til håndtering af indfanget CO2. Anlæggene placeres på Østhavnen i Aalborg, og på havnen i Kalundborg.

Østhavnen.. Foto: Port of Aalborg

Fidelis New Energy har netop indgået en aftale med Kalundborg Havn og Port of Aalborg om etableringen af Danmarks første anlæg til håndtering af indfanget CO2. Anlæggene placeres på Østhavnen i Aalborg, og på havnen i Kalundborg.  

”Lagring og udnyttelse af CO2 er et centralt element i de fleste nationale og internationale klimaambitioner i disse år, men infrastrukturen skal være på plads, før vi for alvor kan sætte skub på udviklingen. I den forbindelse bliver faciliteterne i Kalundborg og Aalborg vigtige for etablering af kommende CO2-projekter i hele Europa og ikke mindst i Danmark, og vi forventer således investeringer for op imod 15 milliarder kroner, når Fidelis New Energy’s faciliteter er fuldt udbygget”, siger Ulrik Dan Weuder, Managing Director hos Fidelis Europe. 

Anlægget i Aalborg placeres på Østhavnen, hvor det fra 2026 forventes at modtage op mod fire millioner tons drivhusgasser årligt med mulighed for en fordobling af kapaciteten i fremtiden. Det svarer til næsten 10 procent af Danmarks årlige CO2-udledning og halvdelen af Danmarks fangstbare CO2. 

I forbindelse med etableringen af de nye faciliteter, der bl.a. består af 12 store cylindere til opbevaring og en pumpestation, investerer Port of Aalborg i klargøringen af en ny udstykning på hele 270.000 kvadratmeter samt i etableringen af ny kaj.  

Fidelis og Port of Aalborg forventer, at op imod 200 skibe om året vil anløbe Aalborg med importeret CO2 fra udledningskilder i ind- og udland. 

Når anlægget står færdig på Østhavnen i 2026 kan den importerede CO2 efter planen også bruges i omdannelse til grønne brændstoffer via P2X-teknologi.  

I Kalundborg er det ambitionen at have modtageanlægget klar fra andet halvår af 2027. Anlægget vil kunne modtage omkring 4 millioner tons CO2 om året, med mulighed for at udvide kapaciteten til omkring 6 mio. tons CO2 om året. 

CO2 forventes primært at ankomme til modtagefaciliteten i Kalundborg med skib. Havnen kan tilbyde en vanddybde på op til 15 meter, hvilket er nok til selv meget store skibe. 

Hvad er CCUS?

CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage) er en samlet betegnelse, der beskriver forskellige metoder til at fange CO2, enten direkte fra den udledende kilde eller fra atmosfæren. Hvis kulstoffet ikke anvendes på stedet, kan den fangede CO2 enten opbevares permanent i geologiske reservoirer eller bruges til andre formål, såsom føde- og drikkevareproduktion, kemikalier, byggematerialer og syntetiske brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, hvor fossilt kulstof kan erstattes. 

CCUS er på nuværende tidspunkt den eneste teknologi, der kan levere omfattende emissionsreduktioner, særligt inden for industrier, der er svære at reducere, fx cement- og stålindustrien. Kilde: Teknologisk Institut 

Import af CO2 fra både udenlandske og danske aktører spås et stort potentiale, som kun bliver større i takt med, at der over de kommende år vil blive stillet stadig større krav til virksomhedernes grønne bundlinje, herunder hvordan de skiller sig af med deres CO2. 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Copenhagen Malmö Port skal have ny direktør

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Containerrekord i danske havne

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn udpeger interim-direktør

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn afskediger sin administerende direktør

10.12.2025Maritimedanmark.dk

CMP vinder global bæredygtighedspris

06.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny milepæl i Hirtshals Havns grønne strategi

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn skal huse nyt hovedsæde for vandinnovation

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Havneudvidelse: Udsigt til lang ventetid

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course