Aalborg og Kalundborg vil være førende inden for CO2-håndtering

Fidelis New Energy har netop indgået en aftale med Kalundborg Havn og Port of Aalborg om etableringen af Danmarks første anlæg til håndtering af indfanget CO2. Anlæggene placeres på Østhavnen i Aalborg, og på havnen i Kalundborg.

Østhavnen.. Foto: Port of Aalborg

Fidelis New Energy har netop indgået en aftale med Kalundborg Havn og Port of Aalborg om etableringen af Danmarks første anlæg til håndtering af indfanget CO2. Anlæggene placeres på Østhavnen i Aalborg, og på havnen i Kalundborg.  

”Lagring og udnyttelse af CO2 er et centralt element i de fleste nationale og internationale klimaambitioner i disse år, men infrastrukturen skal være på plads, før vi for alvor kan sætte skub på udviklingen. I den forbindelse bliver faciliteterne i Kalundborg og Aalborg vigtige for etablering af kommende CO2-projekter i hele Europa og ikke mindst i Danmark, og vi forventer således investeringer for op imod 15 milliarder kroner, når Fidelis New Energy’s faciliteter er fuldt udbygget”, siger Ulrik Dan Weuder, Managing Director hos Fidelis Europe. 

Anlægget i Aalborg placeres på Østhavnen, hvor det fra 2026 forventes at modtage op mod fire millioner tons drivhusgasser årligt med mulighed for en fordobling af kapaciteten i fremtiden. Det svarer til næsten 10 procent af Danmarks årlige CO2-udledning og halvdelen af Danmarks fangstbare CO2. 

I forbindelse med etableringen af de nye faciliteter, der bl.a. består af 12 store cylindere til opbevaring og en pumpestation, investerer Port of Aalborg i klargøringen af en ny udstykning på hele 270.000 kvadratmeter samt i etableringen af ny kaj.  

Fidelis og Port of Aalborg forventer, at op imod 200 skibe om året vil anløbe Aalborg med importeret CO2 fra udledningskilder i ind- og udland. 

Når anlægget står færdig på Østhavnen i 2026 kan den importerede CO2 efter planen også bruges i omdannelse til grønne brændstoffer via P2X-teknologi.  

I Kalundborg er det ambitionen at have modtageanlægget klar fra andet halvår af 2027. Anlægget vil kunne modtage omkring 4 millioner tons CO2 om året, med mulighed for at udvide kapaciteten til omkring 6 mio. tons CO2 om året. 

CO2 forventes primært at ankomme til modtagefaciliteten i Kalundborg med skib. Havnen kan tilbyde en vanddybde på op til 15 meter, hvilket er nok til selv meget store skibe. 

Hvad er CCUS?

CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage) er en samlet betegnelse, der beskriver forskellige metoder til at fange CO2, enten direkte fra den udledende kilde eller fra atmosfæren. Hvis kulstoffet ikke anvendes på stedet, kan den fangede CO2 enten opbevares permanent i geologiske reservoirer eller bruges til andre formål, såsom føde- og drikkevareproduktion, kemikalier, byggematerialer og syntetiske brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, hvor fossilt kulstof kan erstattes. 

CCUS er på nuværende tidspunkt den eneste teknologi, der kan levere omfattende emissionsreduktioner, særligt inden for industrier, der er svære at reducere, fx cement- og stålindustrien. Kilde: Teknologisk Institut 

Import af CO2 fra både udenlandske og danske aktører spås et stort potentiale, som kun bliver større i takt med, at der over de kommende år vil blive stillet stadig større krav til virksomhedernes grønne bundlinje, herunder hvordan de skiller sig af med deres CO2. 

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn løfter beredskabet med nyt kontrolrum

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

17.11.2025Maritimedanmark.dk

U-vending i Ankestyrelsen: Grønt lys til salg af færgehavn

15.11.2025Maritimedanmark.dk

Havnene har ikke brug for flere hensigtserklæringer

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Skagen Havn ansætter økonomichef

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Polen investerer 16 mia i nyt containerterminalprojekt

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course