Aalborg Havn har fået en lys idé

Siden 2010 har Aalborg Havn reduceret CO2-udledningen med 36 procent, og det samlede indkøb af el er reduceret med 42 procent. En investering i et af Nordjyllands største solcelleanlæg og et skift til LED-belysning er væsentlige faktorer, og mange flere energibesparende tiltag er på vej.

”Vi har over en årrække udskiftet belysningen til LED i alle vores køle- og fryserum, og nu er turen så kommet til lagerhaller og udendørsarealer. Vi sparer både strøm og ressourcer i forbindelse med vedligehold samtidig med, at vi udleder mindre CO2 – så det giver rigtig god mening for os”, siger Lars Due, bygningskonstruktør hos Aalborg Havn A/S.

LED-belysningen i de to haller på henholdsvis 1.925 kvadratmeter og 2.310 kvadratmeter er inddelt i felter på bevægelsessensorer, så lamperne kun lyser ved aktivitet. En funktion, der er særligt intelligent i store lagerbygninger, hvor aktiviteten fordeler sig ulige. Alene udskiftningen i de to haller vil give Aalborg Havn en årlig besparelse på cirka 15.000 kroner. Investeringen forventes at være tjent hjem på kun fire år.

I 2013 opførte Aalborg Havn desuden et af Nordjyllands dengang største solcelleanlæg med en årlig produktionskapacitet på 80.000 kWh, hvilket er nok til at dække elforbruget i Aalborg Havns driftsafdeling og administrationsbygninger. Idriftsættelsen af solcelleanlægget betyder, at Aalborg Havn nu leverer 12 procent af det samlede elforbrug selv.

Aalborg Havn har et langsigtet mål om at integrere solcellesystemer i fremtidige tag- og facaderenoveringer, og solcelleanlægget på driftsbygningen skal også være med til at kortlægge de optimale løsninger for fremtidige investeringer i solenergi.

Men Aalborg Havns indsats på miljøområdet stopper ikke her, for mange flere tiltag er på vej. Et af dem er genanvendelse af restprodukter. Aalborg Havn har blandt andet investeret i en ny fejemaskine, som gør, at de fleste korn- og foderstofrester kan afsættes til bioforgasning frem for at blive kasseret. Målet er at reducere mængden af affald med 10 procent i 2015.

Kilde: Aalborg Havn

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023