744 skibe blev skrottet i 2018
744 store oceangående kommercielle fartøjer blev solgt til skrotværfterne i 2018.Heraf blev 518 ophugget på strande i Sydasien og tegnede sig for en rekord på 90,4 procent af den bruttotonnage, der blev skrottet på globalt plan i årets løb.
”Tallene i 2018 er chokerende. Ingen skibsejer kan hævde at være uvidende om de alvorlige forhold på strandværfter. Men de fortsætter massivt med at sælge deres skibe til de værste værfter for at få den højeste pris. Arbejde risikerer deres liv, rammes af giftstoffer og kystøkosystemer bliver ødelagt. Skibsejere har ansvar for at sælge til genbrugsværfter, der investerer i deres arbejdstagere og miljø”, siger Ingvild Jenssen, CEO og grundlægger hos NGO Shipbreaking Platform.
Ifølge nye data fra NGO Shipbreaking Platform mistede mindst 34 arbejdere livet under arbejde ophugning. Organisationen har dokumenteret, at mindst 14 arbejdere omkom i Alang, hvilket gør 2018 til et af de værste år for indiske værfter med hensyn til ulykker i det sidste årti.
Yderligere 20 arbejdere omkom ag 12 kom alvorligt til skade på værfter i Bangladesh. I Pakistan har lokale kilder bekræftet, at én er omkommet og 27 andre har fået skader. Syv skader var forbundet med endnu en brand, der brød ud om bord på et tankskib, der var sejlet op på stranden.
På grund af nedgangen i olie- og gassektoren har organisationen i de sidste par år dokumenteret en stigning i offshore-enheder, der er sendt til ophugning. Af de 138 offshore-enheder, der er registreret skrottet i 2018, endte 96 på strande i Sydasien.
Redaktionen