3F klager til EU over Mærsk lønninger

Kontrakter for thailandske medarbejdere som 3F er kommet i besiddelse af, viser angiveligt, at thailænderne har en arbejdsuge på 48 timers, en løn på cirka 8,5 kroner i timen – og befinder sig om bord på skibet i fem til seks måneder. Det skriver Nyhedsbrevet 3F.

”Det her tangerer tvangsarbejde. Mærsk nyder godt af statsstøtte, politisk velvilje og lempelige forhold flere steder i verden. Alligevel hyrer rederiet søfolk til en hyre, der knap kan kaldes lommepenge. Det sker på benhårde vilkår, der er uhørte på europæiske skibe”, siger Henrik Berlau, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, til nyhedsbrevet.

De thailandske ansatte har sat streger over navne og oplysninger om, hvilke skibe, de arbejder på. Det skyldes angiveligt frygt for konsekvensen ved at stå frem.

De er ansat via bemandingsfirmaet Thongchak Manning Company i Thailand. Men deres kontrakter giver Mærsk beføjelser som arbejdsgiver. Og nu vil 3F, der organiserer danske sømænd, klage til EU-kommissionen:

Mærsk oplyser til Nyhedsbrevet 3F, at der er der tale om "uegentlige søfarende", der er ansat af "andre end rederen". Ifølge Mærsk er de ansat efter sømandslovens paragraf 2.

Men ifølge 3F er paragraffen kun til brug, når det gælder ansatte i forpagtede butikker, casinoer og restauranter på skibe.

3F kalder kontrakterne i strid med Mærsk's egne regler. De tager afstand fra tvangsarbejde og lover fair forhold. Samtidig mener 3F, at den lave løn er brud på de overenskomster, Mærsk har skrevet under på.

Mærsk afviser, at der er belæg for at tale om tvangsarbejde. Rederiet oplyser i en mail, at der i øjeblikket er 64 thailændere fra Thongchak, der arbejder på Mærsk-skibe. Heraf 13 på skibe under dansk flag. Og Mærsk pointerer, at Thongchak er arbejdsgiver, der har forpligtelserne for løn og forsikringer.

Rederiet oplyser, at thaierne er ansat til at male. Ifølge Mærsk er der tale om såkaldt "uegentlige søfarende", der dog - ifølge 3F - har stort set samme rettigheder som almindelige sømænd. Men Mærsk vil nu undersøge, ifølge 3F, undersøge om Thongchak overholder sine arbejdsgiverforpligtelser overfor de ansatte.

Kilde: Nyhedsbrevet 3F

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.01.2026

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course