30 procent fald i skibsbygningsordrerne
I årets første tre kvartaler er nybygningsordrerne hos de sydkoreanske skibsværfter faldet med 20 procent i forhold til samme periode sidste år, og der er udsigt til, at nybygningsordrerne i hele 2015 vil falde 30 procent sammenlignet med 2014. Desuden bliver der holdt mere øje med, at de ordrer, der så er, nu også er profitable.
Den sydkoreanske regering har sat de statsdrevne banker til at udføre ”profit-checks” på nybygningsordrerne med det formål at udluge de ordrer, hvor der er udsigt til, at værftet vil tabe penge på ordren. Både Export-Import Bank of Korea, Korea Development Bank og Korea Trade Insurance Corporation vil rette sig efter disse nye forholdsregler.
Tabsgivende projekter kan nemlig ende med at sætte de finansielle institutioner under pres, og det kan blive en byrde for økonomien som helhed.
Det er naturligvis de svage markedsvilkår inden for både offshore, tørlast og containerskibsfarten, som sætter sit præg på nybygningsordrerne. Eksempelvis har Maersk Line aflyst optionen på seks stk. 19.630 TEU anden generations Triple E-skibe, men fastholder dog selve ordren på 11 stk. af disse skibe, der skal bygges hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Kilde: The Maritime Executive