2015 bliver et rekordår for pirateri
Piratangrebene i Sydøstasien vil fortsætte i de kommende måneder, og 2015 ser ud til at blive et rekordår, når det gælder antallet af kapringer i regionen, mener PVI, der er en førende leverandør af maritim sikkerhed.
Det er især de mindre tankskibe, det går ud. Senest blev det Singapore-flagede tankskib Joaquim angrebet den 8. august og fik 3.500 ton brændstof stjålet i malaysisk farvand.
Kapringen af det 7.300 dwt store tankskib Orkim Harmony den 11. juni var den mest alvorlig hændelse i de første syv måneder af 2015 på grund af den trussel, som besætningen var udsat for, mener PVI. Angrebet blev foretaget af 13 bevæbnede pirater, der hurtigt kom ombord og overtog kontrollen på broen. Der gik otte dage, før skibet blev lokaliseret og piraterne blev tilbageholdt efter, at de havde forsøgt at flygte.
Kapringer i regionen følger et bestemt mønster og er koncentreret i områderne omkring Malacca-strædet og Singapore-strædet, hvor piraterne har bedst mulighed for at komme ombord på tankskibe med lavt fribord. Piratgrupperne består typisk af cirka 10 mand, der er bevæbnet med knive og/eller skydevåben, og besætningsmedlemmerne bliver som regel tilbageholdt. Kapringerne varer fra flere timer til natten over alt afhængigt af, hvor hurtigt piraterne kan tappe brændstoffet over i et andet fartøj.
PVI mener, der vil komme flere angreb i de kommende måneder, fordi der er en stor efterspørgsel efter ulovlig olie, og der er et veletableret sort marked for disse produkter.
Kilde: Hellenic Shipping News