1,5 mio. teu kan blive taget ud af drift
Festen er slut for containerrederierne. Raterne kan næste år være på vej mod før-covid niveauet og dermed er der ifølge Drewry udsigt til, at skibe med en samlet kapacitet på 1,5 mio. teu kan blive taget ud af drift i 2023 svarende til 6 pct. af flåden.
“Containerrederierne bliver nødt til at benytte ethvert kapacitets-håndtag de har for at stoppe råddenskaben,” siger Simon Heaney, senior manager for containerresearch i Drewry, til Splash med henvisning til de stærkt nedadgående rater.
Norske Xeneta forventer, at 1 mio. teu vil blive taget ud af drift som følge af den mindre efterspørgsel, som nedgangen i verdensøkonomien trækker med sig.
“Rederierne vil anvende alle de værktøjer, der er til rådighed
i værktøjskassen for at dæmpe den potentielt fragtrate-eroderende virkning af et massivt overudbud,” siger danske Peter Sand, der er forskningschef i Xeneta.
Og på grund af den store mængde nybygninger, der er på vej ind på markedet - 2,5 mio. teu i 2023 og 2,9 mio. teu i 2024 - forventer også Alphaliner, at flere skibe er på vej i oplæg i det kommende år.
Xeneta forudser, at de globale volumener vil falde med omkring 2,5 pct. næste år.
“Vi kan komme til at se spotrater, der på nogle af de vigtigste ruter falder til under niveauet fra før pandemien i løbet af første halvdel af 2023, mens de lange rater vil falde hurtigt efterhånden som gamle kontrakter udløber og ny bliver indgået på langt lavere niveauer,” siger Patrik Berglund, CEO i Xeneta.
Kilde: Splash