100 året for DFDS første dieselmotorskib
Den 1. oktober er det 100 år siden at DFDS overtog sit første skib med dieselmotor, California, som var det syvende dieselmotorskib der blev bygget på Burmeister & Wain i København efter det historiske Selandia.
California afsejlede fra København den 9. oktober 1913 til Boston via Christiania – der i dag hedder Oslo - på sin jomfrurejse og forblev i USA-farten til 1917. Efter 1. verdenskrig blev skibet hovedsagelig beskæftiget i Sydamerika-farten.
Under 2. verdenskrig - mens California lå i Pernambuco - blev skibet beslaglagt af de brasilianske myndigheder og senere tvangssolgt til Lloyd Brasileiro i Rio de Janeiro og omdøbt til Pirailoide. Det blev dog købt tilbage til DFDS den 28. november 1945, hvor det blev indsat på DFDS´ Sydamerika-rute under sit gamle DFDS-navn.
I 1951 gennemgik skibet en ombygning hos Howaldts Werke i Kiel, og efter et aktivt og begivenhedsrigt liv blev det den 12. april 1959 solgt til Argonaut Shipping and Trading Co. Ltd. London med ophugning for øje.
Efter at have skiftet navn til Argocal afsejlede det fra Langeliniekajen i København den 30. april 1959 til Grangemouth for at laste skrotjern til Japan, hvorefter det fortsatte til Hong Kong for ophugning.
I øvrigt var teknologien så ny, at man ikke helt stolede på den, og derfor valgte man samtidig at bygge et skib magen til, men med dampmaskine. Søsterskibet blev dog sænket under første verdenskrig, mens California fik en lang og glorværdig karriere, helt som dieselmotoren selv-
Kilde: DFDS Update / Søren Krøgh Andersen