Zim Kingston må vente på at komme i havn
Der kommer til at gå nogle dage før de sidste brandlommer om bord på containerskibet Zim Kingston er slukket, og indtil det er sket, får skibet ikke lov til at anløbe havn, oplyser den canadiske kystvagt. Specialuddannede brandfolk er nu på skibet.
Det blæser fortsat kraftigt i farvandet hvor containerskibet er ankret op, og det er den kraftige blæst der vanskeliggør en endelig slukning af branden.
Blæsten forhindrer også, at bjærgningen af de godt 40 containere som Zim Kingston tabte umiddelbart inden branden, går i gang. De fleste af containerne flyder stadig i overfalden, mens enkelte er skyllet i land.
Myndighederne advarer beboere at åbne eller komme i nærheden af containerne, da to af de tabte containere menes at indeholde de samme kemikalier som var årsag til branden om bord på containerskibet.
Det er endnu ikke oplys, hvilken havn der skal tage imod det brandskadede containerskib.
Når Zim Kingston er kommet i havn, vil alle containere blive taget af skibet og eksperter vil derefter gennemgå skibet for at undersøge, hvilke skader branden har forårsaget.
Zim Kingston var undervejs fra Busan til Vancouver, da tabte 40 containere i Juan de Fuca Strædet i hårdt vejr. Kort efter opstod der brand i en af skibets containerstakke.
I første omgang tog besætningen kampen op mod flammerne, men da ilden bredte sig, blev skibet beordret til at kaste anker. En del af besætningen blev efterfølgende evakueret.
To Maersk Supply Service skibe, Maersk Tender og Maersk Trader, der tilfældigt befandt sig i en havn tæt på, spillede en vigtig rolle i det efterfølgende slukningsarbejde. De er begge udstyret kraftige vandkanoner og tilbød straks deres assistance da røgen steg op fra de brændende containere på det 4.253 TEU store containerskib.
Containerskibet er chartret af det israelske containerrederi ZIM og er indregistreret på Malta.
Redaktionen