Vrag af mulige danske slaveskibe undersøges

Marinarkæologer fra Nationalmuseet og Vikingeskibsmuseet dykker i de kommende dage ned til to skibsvrag ud for Costa Ricas caribiske kyst. Undersøgelsen af vragene skal afgøre, om der er tale om to danske slaveskibe fra 1700-tallet.

Nationalmuseet dykker ved skribsvrag. Foto: Nationalmuseet

Det bliver med de marinarkæologiske undersøgelser muligt for første gang at dokumentere om skibene er danske, når marinarkæologer udtager prøver fra både træ fra skibene og de mursten, der var en del af lasten for mere end 300 år siden. Arbejdet foregår som et samarbejde mellem Costa Rica og Danmark. 


”Vi har kendt til skibenes historie og beliggenhed i flere år, men nu har vi for første gang mulighed for rent faktisk at tage en større mængde prøver, der forhåbentligt kan dokumentere skibenes oprindelse og dermed bidrage med vigtig viden om både dansk og costaricansk historie ”, siger leder af projektet David John Gregory, der er seniorforsker, adjungeret professor og marinarkæolog på Nationalmuseet.


I Costa Rica har man længe kendt til de to skibsvrag på lavt vand ud for Cahuita Nationalpark. I mange år regnede man med, at der var tale om piratskibe. Men da amerikanske marinarkæologer i 2015 fandt gule teglsten på et af vragene, dukkede nye spørgsmål om skibenes historie op.


Andreas Kallmeyer Bloch, marinarkæolog og museumsinspektør på Vikingeskibsmuseet, har i flere år arbejdet med at få belyst skibenes oprindelse.


”Det har været et stort arbejde at nå hertil, og vi er meget glade for at vi nu forhåbentligt kan få identificeret vragene. Det er første gang der bliver lavet en udgravning under vand i Costa Rica, og det er derfor vi er med. Costa Rica har ikke selv marinarkæologer, men i Danmark har vi arbejdet med det marinarkæologiske område i mange år”, siger Andreas Kallmeyer Bloch.
 

Det er fundet af de gule teglsten i det ene af skibsvragene, der for alvor har vakt forskernes interesse. De gule sten blev produceret i Flensborg til brug i Danmark og de danske kolonier i 1700- og 1800-tallet. I andre europæiske lande var andre sten på mode, når man byggede nyt. 


De kommende undersøgelser af teglsten og tømmer fra skibene skal være med til at afgøre, om fundet er resterne af de to danske slaveskibe, Fridericus Quartus og Christianus Quintus, der ifølge de historiske kilder forliste ud for Mellemamerikas kyster i 1710.


Fra skriftlige kilder ved vi, at de to danske skibe i 1708 sejlede fra København via Vestafrika mod Sankt Thomas i Vestindien.
Kilderne fortæller, at skibene, efter flere måneders sejlads langs den vestafrikanske kyst, havde fået fyldt lasten med hundredvis af slavegjorte mennesker og var klar til den lange tur over Atlanterhavet.


I foråret 1710 befandt de to skibe sig i det Caribiske Hav, men på sejladsen over Atlanterhavet var skibene kommet ud af kurs. De sejlede næsten 2000 kilometer længere mod vest, end deres oprindelige destination, den caribiske ø-koloni, St. Thomas i Dansk Vestindien.


Mad- og vandrationerne var ved at slippe op på skibene, situationen var desperat, og der opstod mytteri blandt besætningerne på de to skibe.


Fridericus Quartus blev sat i brand. Christianus Quintus fik kappet sit anker, hvorefter skibet forliste i brændingen. Præcis hvor og hvordan dette skete, er dog stadig uklart.


Rejsen fra København over Vestafrika til Centralamerika er veldokumenteret i form af rejsebeskrivelser, der nu findes i historiske arkiver ikke blot i Danmark, men også i Spanien og Centralamerika. Der findes også beretninger fra overlevende besætningsmedlemmer, der efterfølgende vendte tilbage til Danmark eller Norge, hvor de fortalte deres version af hændelsen ved den kongelige domstol. Disse sagsakter befinder sig stadig i de danske koloniale arkiver.


Hvis det bliver bekræftet, at der er tale om resterne af de danske skibe, vil projektet kunne skabe afsæt for en nærmere udforskning af den dramatiske historie om de to slaveskibe og de mennesker, hvis skæbne var knyttet til dem.


Undersøgelserne foregår i et samarbejde mellem de to Nationalmuseer i Costa Rica og Danmark, Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Den arkæologiske kommission i Costa Rica, SINAC (Sistema Nacional de áreas de conservación Costa Rica) samt Centro Comunitario de Buceo Embajadores y Embajadoras del Mar - en lokal NGO i Costa Rica.


-mauh
 

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Go Nordic Cruiseline inviterede over 400 hjemløse til julefrokost

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course