Voksende kontrol af svovlindhold
I 2015 gennemførte Søfartsstyrelsen 386 ”svovlinspektioner” med kontrol af den ombordværende dokumentation, og der blev udtaget 139 prøver af skibenes brændstof. Der er i Danmark taget over 200 brændstofprøver fra 1. januar 2015 til 10. juni i år, altså mere end 61 hidtil i 2016.
EU-medlemsstaterne foretager inspektioner af skibenes logbøger og bunkerleveringsattester om bord på mindst 10 procent af det samlede antal skibe, der årligt anløber den pågældende medlemsstat. Det samlede antal skibe svarer til det gennemsnitlige antal anløb af skibe de tre foregående år.
Fra den 1. januar 2016 kontrollerer EU-medlemsstaterne svovlindholdet i det skibsbrændstof, der anvendes om bord, via prøvetagning og/eller analyse af mindst følgende procentdel af de inspicerede skibe.
a) 40 % i medlemsstater, der fuldt ud grænser op til SOx-emissionskontrolområder (SECA-områder)
b) 30 % i medlemsstater, der delvist grænser op til SECA-områder
c) 20 % i medlemsstater, der ikke grænser op til SECA-områder.
I medlemsstater, der ikke grænser op til SECA-områder, kræves det fra den 1. januar 2020, at svovlindholdet i det skibsbrændstof, der anvendes om bord, også kontrolleres via prøvetagning og/eller analyse af mindst 30 % af de inspicerede skibe.
Medlemsstaterne kan overholde de fastsatte hyppigheder ved at vælge skibe på grundlag af nationale risikobaserede udvælgelsesmekanismer og specifikke advarsler om enkelte skibe, som rapporteres i EU-informationssystemet.
Det beregnede antal skibe, som ligeledes skal kontrolleres ved prøvetagning og/eller analyse, kan enten justeres, men må ikke reduceres med mere end 50 procent:
a)ved at fratrække det antal skibe, hvis mulige overtrædelse af reglerne er blevet kontrolleret ved hjælp af fjernovervågningsteknologier eller quick scan-analysemetoder, eller
b) ved at fastlægge et passende antal, når kontrollen af papirer gennemføres om bord på mindst 40 % af de skibe, der anløber den pågældende medlemsstat på årsbasis. Den justering skal rapporteres i EU-informationssystemet.
Fra den 1. januar 2016 kan medlemsstaterne i stedet for at følge den årlige frekvens anvende en årlig prøvetagningsfrekvens baseret på EU's risikobaserede udvælgelsesmekanisme.
Reglerne gælder ikke for Tjekkiet, Luxembourg, Ungarn, Østrig og Slovakiet.
De norske myndigheder gennemførte i 2015 200 kontrolbesøg på skibe for at undersøge svovlindholdet. I 11 tilfælde blev der fundet brændstof med svovlindhold højere end de 0,1 procent, der er tilladt ifølge de nye SECA-regler.
Tre sager har ført til bøder i størrelsesordenen fra 100.000 til 250.000 norske kroner. De øvrige otte sager, er ikke afsluttet.
Redaktionen