Vestkysthavne kan rammes af Brexit
Budskabet var klart, da seks vestkysthavne torsdag den 15. september var samlet til årsmøde i Hvide Sande. Der er fortsat ønske om at styrke fiskeriet, som skal sikres i en kommende Brexit-kabale. Bestyrelsesformand for Hvide Sande Havn, Iver Enevoldsen, siger:
”Den målrettede indsats for at skabe en positiv udvikling i fiskerihavnene må ikke sættes over styr på grund af Storbritanniens udmeldelse af EU. Det er vigtigt, at den danske regering prioriterer en fiskeriaftale med englænderne, så danske fiskerisamfund ikke rammes af færre kvoter og nedgang i landinger til eksport eller forædling i lokale produktionsvirksomheder”.
Fra 2012 til 2015 har fiskerihavnene på den jyske vestkyst forstærket det lokale fiskeri. Over de fire år er landingsmængden forøget med 8,4 procent, hvilket betyder, at dansk fiskeri er blevet samlet på vestkysten. De seks vestkysthavne håndterer tilsammen 90 procent af alle landinger til en værdi af over 3,3 milliarder kroner. Havnes investeringer i blandt andet bedre adgang til fartøjer, servicehaller, kølekæde og fiskeriauktioner betyder, at havnebyerne får økonomisk mest ud af den fisk, der fanges.
Investering sker ikke kun i fiskeriet. Danske Havne udformer hvert år en økonomisk benchmark, der i 2015 viser, at vestkysthavnene er blevet bedre til at tjene penge på andre aktiviteter end fiskeri. Det dokumenterer værdien af udvidelsesprojekterne i havnene i Hvide Sande, Thyborøn, Hirtshals og Skagen.
Danske Havnes direktør Bjørn B. Christiansen udtaler:
”Vestkysthavnene har fået flere ben at stå på med udgangspunkt i lokale styrker og øget specialisering. De seneste års investeringer i og fokus på andet erhverv, der kan stimulere den økonomiske udvikling har givet pote. Vestkysthavnene har præsteret både at investere og samtidig opnå en bedre indtjening og forrentning af egenkapitalen”.
Kilde: Danske Havne