Underskud i Royal Arctic Line A/S

Afmatningen i Grønland har ramt Royal Arctic Line hårdt. Et fald i de samlede godsmængder på 9,1 procent betyder et fald i omsætningen på over 50 millioner kroner og et underskud på 14 millioner kroner efter skat. Det er første gang siden 1995 rederiet får underskud.

”Resultat er ikke tilfredsstillende, men en uundgåelig effekt af de faldende godsmængder. I løbet af året har selskabet reduceret omkostningerne betragteligt, men da Royal Arctic Line er forpligtet til at sejle med en fast service uanset godsmængderne, kræves der et stort kapacitetsapparat og dermed faste omkostninger. 2013 viser meget tydeligt den sårbarhed selskabet har, når godsmængderne falder, fordi det nødvendige kapacitetsapparat kun vanskeligt kan tilpasses på kort sigt”, siger bestyrelsesformand Martha Labansen.

De samlede godsmængder til, fra og internt i Grønland udgjorde 750.000 kubikmeter i 2013 imod 830.000 kubikmeter i 2012. Det er især gods til bygge- og anlægssektoren, der er årsag til det samlede fald. To af de vigtigste godsgrupper til byggeriet, flatrackgods og overstørrelsesgods, er faldet med henholdsvis 29 og 62 procent sammenlignet med 2012.

Royal Arctic Lines koncernresultat for 2013 viser et underskud før skat og minoritetsandele på cirka 20 millioner kroner og 14 millioner kroner efter skat, sammenlignet med et overskud før skat i 2012 på 7 millioner kroner og efter skat 6 millioner kroner.

De samlede indtægter er faldet med omkring 79 millioner kroner fra cirka 864 millioner kroner i 2012 til 785 millioner kroner i 2013. Ses der bort fra olie- og valutakurstillægget, udgør faldet i indtægter 59 millioner kroner.

De samlede omkostninger er faldet fra 804 millioner kroner i 2012 til 754 millioner kroner i 2013, et fald på 50 millioner kroner. Renset for bunkersudgifter udgør faldet i omkostninger omkring 33 millioner kroner. Faldet i omkostninger er sket som en kombination af effektiviseringer og besparelser, men også som følge af den lavere aktivitet.

Rederiet forventer det kommende år en begrænset udvikling i godsmængderne, da det forudses en meget beskeden vækst i Grønland i 2014. Derudover venter i de kommende år store, nødvendige investeringer i skibe og i nye faciliteter i forbindelse med ny containerhavn, og derfor har Naalakkersuisut godkendt, at fragtraterne er hævet med fem procent fra 1. marts 2014.

Til trods for det ikke-tilfredsstillende resultat for året 2013, indstilles der efter ønske fra ejeren, Grønlands Selvstyre, til udbetaling af udbytte på 25 millioner kroner.

”Royal Arctic Line har stor interesse i at få bygget en ny containerterminal i Nuuk for at forbedre fragtsystemet i hele landet. Royal Arctic Line er ikke en del af ejerkredsen af det nye havneselskab Sikuki Nuuk Harbour, som der ellers var tanker om. Terminalen er vigtig for rederiets udvikling, og derfor ser Royal Arctic Line en sammenhæng mellem det foreslåede udbytte og havneselskabets investering. Derfor indstilles der til at betale udbytte, selvom resultatet ikke ligefrem lægger op til det”, siger Martha Labansen.

Kilde: Royal Arctic Line

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark