UNCTAD: Verdens søbårne handel vokser
Verdens søbårne handel voksede med fire procent i 2017. Det er den hurtigste vækst i fem år ifølge Review of Maritime Transport 2018. Mængderne på tværs af alle segmenter vil vokse i 2018, hvor containere og tørlast bulkvarer ventes at vise den hurtigste vækst på bekostning af tankvolumen.
”Mens udsigterne for søbåren handel er positive, trues disse af udbrudte handelskrige og øget indad rettet politik. Stigende protektionisme og tarifkampe vil potentielt forstyrre det globale handelssystem, der understøtter efterspørgslen på søtransport”, siger UNCTADs generalsekretær Mukhisa Kituyi i 2018-udgaven af UNCTAD Review of Maritime Transport .
På trods af fremgangen har en forbedret balance mellem efterspørgsel og udbud hævet fragtraterne. Fragtraterne steg markant i 2017, bortset fra tankmarkedet, støttet af en stærkere global efterspørgsel, mere håndterbar flådekapacitetsvækst og generelt sundere markedsforhold.
Efter fem års aftagende vækst oplevede man 2017 en lille bedring på forsyningssiden i verdensflådens udvidelse. I løbet af året blev der tilføjet i alt 42 millioner bruttotonl global tonnage, svarende til en vækst på 3,3 procent.
Tyskland var det største containerskibsland med en markedsandel på 20 procent i begyndelsen af 2018, selvom det tabte noget i 2017. I modsætning hertil udvidede ejerne fra Grækenland, Kina og Canada deres containerskibes markedsandele.
I 2018 opstod Marshalløerne som det næststørste register, efter Panama og foran Liberia. Mere end 90 procent af skibsbygningsaktiviteten i 2017 fandt sted i Kina, Republikken Korea og Japan, mens 79 procent af ophugningen af skibe fandt sted i Sydasien, navnlig Indien, Bangladesh og Pakistan.
Redaktionen