Udvidelse: Hanstholm Havn får lånegaranti
<strong>BAGGRUND -</strong> Hanstholm Havn A/S er på vej til at rejse sig ved det træ, hvor havnen i 2014 måtte give op, da en licitation over den planlagte havneudvidelse afslørede et helt andet prisniveau end det budgetterede. En ny og justeret plan, der mere er i overensstemmelse med de faktiske muligheder, har set dagens lys, og i går kom havnen et stort skridt nærmere en realisering.
Af Bent Mikkelsen
Det skete, da Thisted kommunes byråd, der ejer havnen, med et stort flertal bevilligede en lånegaranti på 450 millioner kroner hos det fælleskommunale Kommunekredit. Den gamle masterplan arbejdede med et budget på rundt en milliard kroner, men den første licitation viste, at den nærmere ville koste det dobbelte.
Den aktuelle finansiering skal bruges med 50 millioner kroner til investeringer i den nuværende havn, mens de resterende 400 millioner skal bruges til en havneudvidelse med nye moler og øget landareal i den nordlige ende af havnen.
Satser på fisk Hanstholm Havn har i samarbejde med brugerne valgt at skrue ned for ambitioner om tiltag i offsshore-segmentet og i stedet satse på fiskeriet. Det er allerede sådan, at 75 procent af havnens indtægter kommer fra vareafgifter på fisk, mens 20 procent kommer fra arealleje og 5 procent kommer fra omsætningen af gods over kajerne.
De investeringer, der skal gøres for de første 50 millioner kroner, bliver bygning af en ny køleauktionshal på 1.600 kvadratmeter med en rumhøjde på 6 meter og med mulighed for at holde en konstant temperatur på 3°.
Samtidig skal der ske en oprydning i den eksisterende bygningsmasse. Det vil sige, at nogle utidssvarende bygninger nedrives for at give en bedre arbejdsgang for losning af fisk, vask og udlevering af fiskekasser mv. i en ubrudt kølekæde og med mindre intern kørsel på havneområdet.
Hanstholm Havn ventes også at øge indtægterne fra arealleje fremover, da flere kunder har ønsket nye og større faciliteter. Således er Fiskeriselskabet Borkumrif i gang med at bygge en ny lagerhal til fiskegrej. Den bliver 50 meter lang (så der kan arbejdes med udstrakt trawl mv. indendørs) og dækker et areal på 1.100 kvadratmeter mod rundt 90 kvadratmeter i selskabets gamle hal. Den nye hal bygges i den søndre del af havnen (tidligere trailerparkering) med let adgang til kajkanten. Hanstholm Stevedore er i gang med opførelse af en hal på 1.750 kvadratmeter.
Havnen har også et overordnet mål i den nye plan. Det er en skarpere opdeling mellem fiskerifunktioner og servicefunktioner. I dag er disse forskellige funktioner spredt rundt mellem hinanden over hele havnearealet. I den ideelle verden og i fremtiden er det planen, at service-funktionerne skal ligge i den sydlige del af havnen (syd for det nuværende færgeleje), mens den nordlige del af havnen er tiltænkt fisk, fiskeforarbejdning og fiskeproduktion. Der er for tiden ledige arealer i dette område efter, at færgeruterne fra Hanstholm blev flyttet til Hirtshals.
Længst mod nord og delvist på det nye areal skal der være mere af den akvakultur, som allerede findes.
Moler Den største part af lånegarantiens muligheder skal bruges til nye moler. I stedet for den oprindelige og meget kostbare plan om en indsejling i nord og dermed en ny læmole langs hele havnen, tænkes de nye placeret i forlængelse af de eksisterende læmoler længere ud i havet således, at havnen reelt får to forbassiner inden selve havnen.
De nye moler ventes etableret i 2018-2019 afhængig af forhandlinger med staten omkring renovering af 59 sænkekasser, der udgør de nuværende ydermoler. Prisen på renovering varierer fra 3 til 14 millioner kroner pr. sænkekasse i de estimater, der ligger til grund for planen. Nye moler sammen med en øget uddybning vil give Hanstholm havn en vanddybde på 11-12 meter. Hanstholm Havn har efter en udbudsrunde udpeget Rambøll A/S til opgaven med udvidet bygherrerådgivning i forbindelse med udvidelsen af havnen.
- Du kan læse mere om Hanstholm Havn's planer i juni-udgaven af Magasinet Maritime Danmark