Udsigt til at statsstøtteregler strammes op
EU har - i lyset af den økonomiske krise - sat er række af sine egne konkurrenceregler ud af kraft, for at give medlemslandene mulighed at hjælpe nødlidende virksomheder. Det har reddet en række udenlandske rederier gennem krisen
"Almindeligvis betyder de europæiske konkurrenceregler, at man ikke må stille statsgarantier til en virksomhed i krise. Men man har valgt at sætte de almindelige regler ud af kraft indtil 2011, og det har flere af Maersk Lines konkurrenter tilsyneladende udnyttet. Vi tror og håber, at vi fra 2011 igen vil få konkurrence på lige vilkår i Europa", siger Rederiforeningens vicedirektør, Jan Fritz Hansen, til Business.dk.
Blandt de rederier, som får hjælp fra staten, er bl.a. Hapag-Lloyd, der har fået tyske statsgarantier på op mod 10 milliarder kroner. Derudover har Mærsk-konkurrenten CMA CGM på rygteplan modtaget indirekte fransk statsstøtte i form af bl.a. statsgarantier, mens flere asiatiske rederier har fået forskellige former for hjælp fra staterne.
"Vi kan primært gøre noget i EU, og vi argumenterer for, at det forlænger krisen at lade rederier gå i offensiven, selv om de ikke er levedygtige uden statslige garantier i ryggen. Vi vil gerne have, at der bliver nogle modkrav om en restrukturering af virksomheden og nedskæring af aktivitetsniveauet, hvis man skal modtage indirekte statsstøtte. I så fald kan det være med til at sikre en naturlig tilpasning", siger Jan Fritz Hansen til avisen.
Han har fremlagt de danske synspunkter over for EU-Kommissionen, men vurderer ikke, at det er muligt med en ændret linje i år. Derimod vurderer han, at der er lydhørhed for at genindføre de skrappere konkurrenceregler fra næste år.
Jan Fritz Hansen understreger dog, at det er langt vanskeligere at gøre noget ved den indirekte statsstøtte til eksempelvis sydkoreanske og kinesiske containerrederier.
Kilde: business.dk