Ubemandede skibe et skridt nærmere
Den dag, hvor autonome skibe bliver sat i drift, begynder at nærme sig, og det har nu fået Lloyd’s Register til at opstille regler for klassificering af autonome skibe. Klasseselskabet opstiller seks niveauer for autonome skibe alt efter, hvor autonome de skal være.
”Måske var dette usandsynligt for nogle få år siden. Men i dag ønsker markedet autonome skibe, der kan styres med forskellige kontrolniveauer. Så nu har vi beskrevet og leveret de niveauer, der er brug for for at kunne træffe beslutninger for at design, byggeri og drift af autonome skibe kan finde sted. Niveauerne giver en procedure for at håndtere sikkerhed og praktiske spørgsmål for at kunne leve op til klassifikation, reguleringer og markedsdrivere”, siger Luis Benito, leder af innovation, strategi og research hos Lloyd’s Register.
Niveauerne går fra AL 1 til AL 6, hvor AL 1 er det niveau, hvor autonomien er mindst, mens AL 6 betegner et fuldt autonomt skib, hvor der slet ikke er behov for adgang, når skibet er i drift.
Meningen med AL-systemet er, at det skal skabe klarhed for designere, skibsbyggere, udstyrsproducenter, skibsredere m.v. med hensyn til at opstille præcise specifikationer for det ønskede autonominiveau.
Proceduren guider brugeren igennem processen lige fra identificeringen af det indledende forretningsbehov til klassificeringen af et design og et skib.
Kilde: Lloyd’s Register