Tycho Brahe opgraderes med verdens største
ForSeas Ro-Pax Tycho Brahe har siden 2018 sejlet grønne overfarter mellem Helsingør og Helsingborg, men får nu opgraderet sin batteripakke, så kapaciteten øges med 50 pct til 6.400 kWh. Dermed vil færgen være udstyret med verdens største batteripakke, ifølge ForSea.
Tycho Brahe får opgraderet batterikapaciteten med 50 pct. Foto: ForSea..
“ForSea er lykkedes med en CO2-reduktion på 37.000 tons, siden vi startede med eldrift i 2018. Det svarer til den totale udledning for alle vores fire færger på et år med dieseldrift. Den kendsgerning gør det endnu mere inspirerende at fortsætte med at opgradere Tycho Brahe. Vi er ikke bare den største eldrevne færgelinje, vi vil også have en færge i vores flåde med den største og kraftigste batteripakke,” siger Kristian Durhuus, CEO hos ForSea.
Det har dog ikke være uproblematisk at overgå til batteridrift. De to færger var i flere måneder fra november 2019 til sommeren i fjor tvunget til at sejle på dieselolie mellem Helsingør og Helsingborg på grund af problemer med at styre batteriernes opførsel under den kraftige opladning og under sejlads.
Men i dag sejler den ene af de ombyggede færger - Aurora - dagligt op til 46 afgange på 99% el.
“Med den kommende opgradering af Tycho Brahe vil begge færger i fuld drift kunne opnå en total reduktion af kulstofdioxid på 65%, svarende til 23.000 tons årligt. Det vil være et utroligt flot resultat og selvfølgelig en stærk motivation til at fortsætte vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest klimavenlige transportselskaber", siger ForSeas direktør.
Opgraderingen ventes at være på plads senere i år.
Projektet med batteridrift har kostet omkring 300 mio. svenske kroner, hvaraf EU har bidraget med godt 100 mio. sv. kr. i støtte.
Kilde: ForSea