Tvivl om skibsfartens rolle i klimaaftale
I øjeblikket forhandles der om en global klimaaftale i Paris, og i dag kommer energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) til Paris for at deltage i forhandlingerne. Han vil lægge vægt på, at skibsfarten også kommer med i en aftale, men for øjeblikket er det ikke sikkert, at skibsfarten bliver underlagt reguleringer.
”Danmark arbejder for, at den globale klimaaftale vil omfatte udledninger fra alle sektorer, herunder international skibsfart – og at reguleringen vil blive håndteret i IMO. Det er der også enighed om i EU, og EU har fået indsat en formulering i aftalen om, at parterne skal reducere deres udledninger fra skibs- og luftfart via arbejdet i IMO og ICAO. Det vil jeg og mine kollegaer i EU arbejde hårdt for bliver i aftalen”, skriver Lars Christian Lilleholt.
I det foreløbig udkast til en klimaaftale er skibsfart og luftfart ganske vist nævnt, og det fremgår, at disse sektorer skal komme med konkrete planer for at reducere CO2-udslippet, men sætningen står i en kantet parentes, hvilket betyder, at landene er uenige om formuleringen.
”Vi hører på vandrørene, at det ikke ser ud til at blive en særligt stærk tekst på skibsfarten. Det er vi ærgerlige over, for vi mener, at skibsfarten skal reguleres lige som alle mulige andre og skal tage sin del af ansvaret. Det er en del af skibsfartens billet til også fremover at kunne levere den verdenshandel, vækstmuligheder og job, som skibsfarten gør i dag”, siger John Kornerup Bang, chefrådgiver for bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk.
”På langt sigt kommer industrien ikke til at kunne leve med ikke at være en del af en økonomi, hvor der bliver udledt meget, meget lidt CO2. Vi kan ikke på langt sigt være de eneste, der gør det. Det er blandt andet derfor, vi er til stede på COP21 og gør vores stemme gældende. Vi mener, at klimakonventionen skal sende et stærkt signal til FN’s søfartsorganisation, IMO, så tempoet kan komme op i de forhandlinger”, tilføjer han.
En undersøgelse har vist, at hvis man ikke gør noget, vil skibsfarten komme til at stå for 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050. Skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. I øjeblikket står skibsfarten for næsten tre procent af den globale CO2-udledning.
Det er lande som Kina og Indien, der ønsker at holde skibsfarten ude af den endelige aftaletekst.
Kilde: Dagbladet Børsen