Tvivl om skibsfartens rolle i klimaaftale

I øjeblikket forhandles der om en global klimaaftale i Paris, og i dag kommer energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) til Paris for at deltage i forhandlingerne. Han vil lægge vægt på, at skibsfarten også kommer med i en aftale, men for øjeblikket er det ikke sikkert, at skibsfarten bliver underlagt reguleringer.

”Danmark arbejder for, at den globale klimaaftale vil omfatte udledninger fra alle sektorer, herunder international skibsfart – og at reguleringen vil blive håndteret i IMO. Det er der også enighed om i EU, og EU har fået indsat en formulering i aftalen om, at parterne skal reducere deres udledninger fra skibs- og luftfart via arbejdet i IMO og ICAO. Det vil jeg og mine kollegaer i EU arbejde hårdt for bliver i aftalen”, skriver Lars Christian Lilleholt.

I det foreløbig udkast til en klimaaftale er skibsfart og luftfart ganske vist nævnt, og det fremgår, at disse sektorer skal komme med konkrete planer for at reducere CO2-udslippet, men sætningen står i en kantet parentes, hvilket betyder, at landene er uenige om formuleringen.

”Vi hører på vandrørene, at det ikke ser ud til at blive en særligt stærk tekst på skibsfarten. Det er vi ærgerlige over, for vi mener, at skibsfarten skal reguleres lige som alle mulige andre og skal tage sin del af ansvaret. Det er en del af skibsfartens billet til også fremover at kunne levere den verdenshandel, vækstmuligheder og job, som skibsfarten gør i dag”, siger John Kornerup Bang, chefrådgiver for bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk.

”På langt sigt kommer industrien ikke til at kunne leve med ikke at være en del af en økonomi, hvor der bliver udledt meget, meget lidt CO2. Vi kan ikke på langt sigt være de eneste, der gør det. Det er blandt andet derfor, vi er til stede på COP21 og gør vores stemme gældende. Vi mener, at klimakonventionen skal sende et stærkt signal til FN’s søfartsorganisation, IMO, så tempoet kan komme op i de forhandlinger”, tilføjer han.

En undersøgelse har vist, at hvis man ikke gør noget, vil skibsfarten komme til at stå for 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050. Skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. I øjeblikket står skibsfarten for næsten tre procent af den globale CO2-udledning.

Det er lande som Kina og Indien, der ønsker at holde skibsfarten ude af den endelige aftaletekst.

Kilde: Dagbladet Børsen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark