Tvivl om skibsdelingsaftaler
Der blev stillet spørgsmålstegn ved forretningsmodellen inden for containerskibsfarten ved en konference om maritim logistik i Hong Kong. Tvivlen blev rejst af generalsekretæren i Global Shippers’ Forum, Chris Welsh, der betvivlede det fordelagtige i skibsdelingsaftalerne.
”Der er brug for en seriøs debat til at undersøge, hvorvidt mega-alliancerne såsom 2M, G6, CKYHE og O3 leverer reel konkurrence på markedet, eller om speditører og containerskibsindustrien som helhed ville have større fordel af færre rederier, der konkurrerer direkte”, sagde Chris Welsh på konferencen.
”Alliancerne er nødt til at blive mere integrerede for at øge pålideligheden. Forretningsmodellen er slået i gulvet og har brug for, at man kigger på den”, tilføjede han.
Også Joost Sitskoorn fra European Shippers’ Council mente, at der var brug for at se på forretningsmodellens bæredygtighed.
Der var på konferencen enighed om, at det vil være det bedste, hvis rederier og speditører indgår mere langsigtede indeks-baserede kontrakter.
Skibsdelingsdelingsaftalen 2M mellem Maersk Line og MSC omfatter 185 skibe på 21 ruter, der har en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU.
Kilde: Splash 24/7