Trafigura opfordrer til CO2-afgift
Hvis skibsfarten skal have en chance for at nå de opstillede mål for reduktion af drivhusgasser er det nødvendigt at indføre en markant CO2-afgift på 250-300 dollar pr. ton på skibsbrændstof. Det foreslår handelsvirksomheden Trafigura, der er en af verdens største chartere af skibe.
Afgiften, der ifølge Trafigura skal administreres af IMO,
er nødvendig for at gøre de nye og rene brændstoffer mere konkurrencedygtige i forhold til de konventionelle.
“Vi tror, at kun gennem en introduktion af en betydelig afgift på CO2-intensive brændstoffer kan der skabes det nødvendige fremskridt mod dekarboniseringen af den globale skibsfartsindustri,” siger Trafigura.
Selskabet mener, at en del af provenuet fra en sådan afgift skal bruges til at forske i udviklingen af alternative brændstoffer, mens der også skal allokeres midler til at hjælpe udviklingslande med at håndtere overgangen til alternative brændstoffer og reducere konsekvenserne af klimaforandringerne.
“Vi erkender, at en afgift vil have en øjeblikkelig effekt på fragtomkostningerne, som virksomheder - inkl. vores egen - skal bære. Denne stigning i driftsomkostningerne vil anspore virksomhederne til at ændre adfærd og reducere udledningerne, chartre mere effektive skibe og skifte til brændstoffer med en mindre udledning,” påpeger Trafigura.
Der er i forvejen et hårdt pres på IMO for at introducere markedsbaserede tiltag, der kan fremme de nødvendige og enorme investeringer, der er nødvendige for at reducerede skibsfartens udledninger af drivhusgasser.
Et flertal i EU Parlamentet støttede for nylig Kommissionens arbejde mod at lade skibsfarten omfatte af det europæiske CO2-kvotesystem. Det er ikke populært blandt skibsfartens organisationer, der peger på, at det kan skabe ulige konkurrencevilkår.
Kilde: Offshore Energy