Torm ruster sig til grøn dyst på havet
Torm har vedtaget sin egen klimastrategi der betyder, at rederiets skibe skal have nedbragt deres CO2-udslip med 20 procent inden 2020. Målet er mere ambitiøst end de 15 procents reduktion hele branchen har sat sig, men Torm mener alligevel at det er realistisk
"Det er også ambitiøst. Vores brancheforening har meldt ud, at 15 procent er et realistisk mål. Vi mener, at vi som et af de ledende rederier herhjemme bør ligge et skridt foran og være lidt mere ambitiøse", siger Torms adm. direktør Mikael Skov, til dagbladet Børsen.
Hos Rederiforeningen mener vicedirektør Jan Fritz Hansen, at andre rederier vil lægge sig i kølvandet på Torms klimastrategi - måske endda foran.
"Det kan lægge pres på andre, som indtil nu ikke har været helt så ambitiøse. Når du kan benchmarke dig selv på denne måde, betyder det også noget på længere sigt for kunderne, for når et olieselskab skal lave grønt regnskab, så vil de kigge på, hvad rederierne gør. På den måde bliver det et konkurrenceparameter", siger Jan Fritz Hansen.
Torm mærker også større interesse for klima- og miljøhensyn fra f.eks. olieselskabet BP, som er en af rederiets største kunder.
"Derfor føler vi, at der i øjeblikket er en god fokus på klima på begge sider af bordet. Vi tror på, at der er en udskilningsproces. At vi på et tidspunkt får en situation, hvor man slet ikke har mulighed for at lave forretning med mange af de store olieselskaber, hvis man ikke er med i den øverste gruppe, som tager ansvar for sin forretning og klimaet", siger Mikael Skov til avisen..
Også på land vil Torm gøre en forskel. Her En forventer rederiet også en reduktion på 25 procent pr. landbaseret medarbejder til en udledning på 2,1 ton CO2 pr. kontoransat i 2020 mod 2,8 ton i 2008.
Kilde: Dagbladet Børsen og Torm