Tonnageskat kan stække Det Blå Danmark
Den nye lovforslag til ændring af tonnageskatteordningen gør det mindre attraktivt at drive offshore-rederier i Danmark og kan koste danskearbejdspladser. Det vurderer PwC i en ny rapport om tonnagebeskatningen i 17 lande - herunder Danmark.
”Danmark indtager bestemt ikke en prangende placering i vores analyse, og man kan frygte, at det nye lovforslag gør tilværelsen for offshore-rederier i Danmark så besværlig, at rederierne vil se sig nødsaget til at flytte deres forretning til andre dele af verden, hvor vilkårene er bedre. Dermed påvirker forslaget også den store underskov af underleverandører til sektoren”, siger Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PwC og ekspert i offshore-branchen.
PwC sætter i rapporten fokus på 17 lande, som alle har en tonnageskatteordning, der i forskelligt omfang omfatter offshore-fartøjer. I rapporten påpeger PwC, at offshore-industrien har udviklet sig meget hurtigt i de seneste år, mens lovgivningen ikke altid har fulgt med.
Fx bruges der helt op til 18 forskellige fartøjer i forbindelse med et vindmøllepark-projekt, hvilket er langt flere end man forudså, da man planlagde lovgivningen på området. Samtidig stilles der hele tiden nye krav til servicefartøjerne i olie- og gasindustrien.
”Der bruges mange forskellige fartøjer i dag, ligesom skibene bruges til mange forskelligartede opgaver både fra projekt til projekt, men også i løbet af et enkelt projekt, hvor kunden fx efterspørger både supply services, ankerhåndtering og subsea services af et og samme fartøj som en samlet ydelse på et givent projekt”, siger Lars Koch Vinther, der er partner i PwC og skatteekspert inden for shipping & offshore-branchen.
”Med ændringsforlaget bliver det næsten praktisk umuligt for virksomhederne at operere, da såvel skibene som besætningen bliver beskattet forskelligt, alt efter hvilken opgave skibet eller riggen udfører. Det betyder i sidste ende, at rederierne ikke kan konkurrere med udenlandske rederier”, siger Lars Koch Vinther
Regeringen har tidligere slået fast, senest med vækstpakken fra 2014, at gode og fremtidssikrede rammevilkår for den danske shipping-sektor, herunder offshore, skal skabe vækst og styrke Det Blå Danmark.
Med det nye ændringsforslag af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven (DIS-skatteloven) kan det – ifølge rapporten - dog blive meget svært for Danmark at konkurrere med mere attraktive shipping-lande som fx andre EU- og EØS-lande såsom Tyskland, UK, Holland, Cypern, Norge og Grækenland. Danmark risikerer derfor at miste arbejdspladser ikke blot i rederibranchen, men også i den store underskov af servicevirksomheder som servicerer offshore-sektoren.
”Konkurrencen i shippingbranchen er hård, så hvis virksomhederne ønsker at forblive konkurrencedygtige i offshore-miljøet, er de nødt til at se på, hvor de kan operere under et konkurrencedygtigt regelsæt og samtidig tiltrække højt specialiseret og kvalificeret arbejdskraft”, siger Bo Schou-Jacobsen.
PwC har analyseret skatteforholdene i de 17 lande for tre forskellige skibstyper. Landene er blevet inddelt i tre forskellige kategorier, alt efter hvor attraktivt det er at drive forretning i landene.
1.
Skibstyper inden for olie- og gasindustrien:
a)
Mest attraktive lande:
Hongkong, Singapore og De Forenede Arabiske Emirater
b)
Næstmest attraktive lande:
Cypern, Tyskland, Grækenland, Indien, Malta, Holland, Norge og Storbritannien
c)
Mindst attraktive lande:
Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien og USA
2.
Skibstyper inden for offshore-vindparker og offshore-konstruktionsindustrien:
a)
Mest attraktive lande:
Cypern, Holland, Singapore og De Forenede Arabiske Emirater
b)
Næstmest attraktive lande:
Cypern, Tyskland, Grækenland, Indien, Hongkong og Norge
c)
På grænsen til at være attraktive lande:
Danmark, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Malta og Storbritannien
d)
Mindst attraktive lande:
Finland og USA
3.
Skibe, der opererer inden for andre typer af offshore
a)
Mest attraktive lande:
Cypern, Hongkong, Irland, Norge, Singapore, Storbritannien og De Forenede Arabiske Emirater
b)
Næstmest attraktive lande:
Tyskland, Grækenland, Italien, Indien og Malta
c)
Mindst attraktive:
Danmark, Finland og USA
Kilde: PwC