Tonnageskat kan stække Det Blå Danmark

Den nye lovforslag til ændring af tonnageskatteordningen gør det mindre attraktivt at drive offshore-rederier i Danmark og kan koste danskearbejdspladser. Det vurderer PwC i en ny rapport om tonnagebeskatningen i 17 lande - herunder Danmark.

”Danmark indtager bestemt ikke en prangende placering i vores analyse, og man kan frygte, at det nye lovforslag gør tilværelsen for offshore-rederier i Danmark så besværlig, at rederierne vil se sig nødsaget til at flytte deres forretning til andre dele af verden, hvor vilkårene er bedre. Dermed påvirker forslaget også den store underskov af underleverandører til sektoren”, siger Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PwC og ekspert i offshore-branchen.

PwC sætter i rapporten fokus på 17 lande, som alle har en tonnageskatteordning, der i forskelligt omfang omfatter offshore-fartøjer. I rapporten påpeger PwC, at offshore-industrien har udviklet sig meget hurtigt i de seneste år, mens lovgivningen ikke altid har fulgt med.

Fx bruges der helt op til 18 forskellige fartøjer i forbindelse med et vindmøllepark-projekt, hvilket er langt flere end man forudså, da man planlagde lovgivningen på området. Samtidig stilles der hele tiden nye krav til servicefartøjerne i olie- og gasindustrien.

”Der bruges mange forskellige fartøjer i dag, ligesom skibene bruges til mange forskelligartede opgaver både fra projekt til projekt, men også i løbet af et enkelt projekt, hvor kunden fx efterspørger både supply services, ankerhåndtering og subsea services af et og samme fartøj som en samlet ydelse på et givent projekt”, siger Lars Koch Vinther, der er partner i PwC og skatteekspert inden for shipping & offshore-branchen.

”Med ændringsforlaget bliver det næsten praktisk umuligt for virksomhederne at operere, da såvel skibene som besætningen bliver beskattet forskelligt, alt efter hvilken opgave skibet eller riggen udfører. Det betyder i sidste ende, at rederierne ikke kan konkurrere med udenlandske rederier”, siger Lars Koch Vinther

Regeringen har tidligere slået fast, senest med vækstpakken fra 2014, at gode og fremtidssikrede rammevilkår for den danske shipping-sektor, herunder offshore, skal skabe vækst og styrke Det Blå Danmark.

Med det nye ændringsforslag af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven (DIS-skatteloven) kan det – ifølge rapporten - dog blive meget svært for Danmark at konkurrere med mere attraktive shipping-lande som fx andre EU- og EØS-lande såsom Tyskland, UK, Holland, Cypern, Norge og Grækenland. Danmark risikerer derfor at miste arbejdspladser ikke blot i rederibranchen, men også i den store underskov af servicevirksomheder som servicerer offshore-sektoren.

”Konkurrencen i shippingbranchen er hård, så hvis virksomhederne ønsker at forblive konkurrencedygtige i offshore-miljøet, er de nødt til at se på, hvor de kan operere under et konkurrencedygtigt regelsæt og samtidig tiltrække højt specialiseret og kvalificeret arbejdskraft”, siger Bo Schou-Jacobsen.

PwC har analyseret skatteforholdene i de 17 lande for tre forskellige skibstyper. Landene er blevet inddelt i tre forskellige kategorier, alt efter hvor attraktivt det er at drive forretning i landene.

1.

Skibstyper inden for olie- og gasindustrien:

a)

Mest attraktive lande:

Hongkong, Singapore og De Forenede Arabiske Emirater

b)

Næstmest attraktive lande:

Cypern, Tyskland, Grækenland, Indien, Malta, Holland, Norge og Storbritannien

c)

Mindst attraktive lande:

Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien og USA

2.

Skibstyper inden for offshore-vindparker og offshore-konstruktionsindustrien:

a)

Mest attraktive lande:

Cypern, Holland, Singapore og De Forenede Arabiske Emirater

b)

Næstmest attraktive lande:

Cypern, Tyskland, Grækenland, Indien, Hongkong og Norge

c)

På grænsen til at være attraktive lande:

Danmark, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Malta og Storbritannien

d)

Mindst attraktive lande:

Finland og USA

3.

Skibe, der opererer inden for andre typer af offshore

a)

Mest attraktive lande:

Cypern, Hongkong, Irland, Norge, Singapore, Storbritannien og De Forenede Arabiske Emirater

b)

Næstmest attraktive lande:

Tyskland, Grækenland, Italien, Indien og Malta

c)

Mindst attraktive:

Danmark, Finland og USA

Kilde: PwC

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark