Sydbank: Det lysner for tørlastmarkedet
De markant stigende rater for Capesize skibene begyndte i slutningen af september at brede sig til Panamax-skibene, og så småt også til de mindre skibstyper. På den baggrund begynder Sydbank nu at tro på et mærkbart bedre tørlastmarked
”De hastige Capesize ratestigninger efterlader indtrykket af et tørlastmarked, hvor balancen er mærkbart bedre, end vi forventede. Et mere fundamentalt betinget løft på markedet ligger derfor tættere på, end vi tidligere forventede”, skriver Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen i det senseste nummer af bankens ShippingNyt.
”Vi er dog forsigtige med at tolke det aktuelle løft som bevis for entydigt bedre tider, selv om vi umiddelbart kan afskrive den frygtede strukturelle overkapacitet. Forwardraterne peger mod ratefald igen i den nære fremtid - og vi forventer også et sæsonmæssigt svagere marked med væsentlig lavere rater i begyndelsen af 2014. Redernes nyvundne optimisme - og ganske mange ordrer på nye skibe - maner også til forsigtighed. En længere periode med bedre rater vil utvivlsomt også få rederierne til at reducere slow-steaming og dermed frigive kapacitet. Vi forventer fortsat højere rater i 2013 end i 2012 – og der er lagt op til yderligere forbedringer i 2014”, skriver Jacob Pedersen.
På containerområdet vurderer Sydbank, at udviklingen i september understreger, at balancen på markedet er skrøbelig. Vilkårene for at forhøje raterne efter højsæsonen er vanskelige, men udsigten til genforhandling af mange Asien-Europa-aftaler i november / december er en vægtig årsag for rederne til at stå sammen om de annoncerede rateforhøjelser pr. 1. november. Flere oplægninger ligner eneste holdbare løsning for at genskabe bedre markedsbalance og højere indtjening. Rederiernes dårlige indtjeningssituation taler for en bedre prisdisciplin hen over de næste kvartaler, men viljen til oplægninger er indtil nu forbavsende lille.
Kilde. Sydbank