Svitzer skal bjærge biltransportskib
Svitzer har fået den svære opgave at bjærge biltransportskibet, Høgh Osaka, der lørdag aften gik på grund ud Cowes på Isle of Wight. Skibet blev med vilje sejlet på grund for at undgå kæntring, da det fik en slagside på 45 grader. De 24 besætningsmedlemmer samt en lods blev evakueret.
Skibet, på 51.770 GT, fik en kraftig slagside efter at have forladt Southampton lørdag aften. To besætningsmedlemmer er kommet til skade. Den ene fik brækket benet under redningsaktionen. Mandskabet blev evakueret af helikoptere og redningsfartøjer. Foreløbige undersøgelser tyder på, at skibet fik styreproblemer og at lasten derfor forskubbede sig.
Efter grundstødningen har skibets nu en slagside på hele 52 grader, men ifølge The Maritime and Coastguard Agency er skibet stabilt og der er ikke konstateret udslip. Den store hældning gør det til gengæld meget vanskeligt et få bjærget skibet.
Lasten, der består af 1.400 biler og 75 entreprenørmaskiner, har givetvist forskubbet sig, hvilket kan betyde, at bjærgningsoperationen kan komme til at tage land tid. Heldigvis ligger skibet uden for sejlrenden, hvor det ikke udgør en fare for anden skibstrafik til og fra Southampton.
Høegh Osaka blev bygget som Maersk Wind til A. P. Moller Singapore og blev til Høegh Osaka i 2008, da APM solgt hele flåden af bilskibe.
Kilde: ITV News/Redaktionen