Svært at undgå facilitating payment
Selvom A.P. Møller-Mærsk har en absolut nul-tolerancepolitik over for korruption, må koncernen se i øjnene, at det i visse lande kan være svært fuldstændigt at undgå det, som Mærsk kalder for facilitating payment. Uden det ville forretningen i visse lande gå fuldstændigt i stå.
”Vi har forsøgt at finde muligheder for at eliminere brugen af facilitating payment. Men beskeden fra vores medarbejdere i høj-risiko lande var, at vores forretning ville gå fuldstændigt i stå eller blive betydeligt forringet, hvis vi indførte en nul-tolerance over for det. Så i stedet har vi valgt at fokusere på, hvor problemerne er, og hvordan vi kan løse dem, og vi har gjort fremskridt lige siden”, siger Joseph Simon, chef for Compliance i A.P. Møller-Mærsk.
Mærsk Gruppen har nok som mål at forbyde facilitating payment fuldstændigt, men i dag må ansatte gerne betale op til 150 dollar, hvis det er nødvendigt.
”Vi har set seriøse forsøg på at forsinke os, blandt andet når vores skibe er på vej i havn. I mange lande skal vi have en lods fra de lokale myndigheder med på skibet, før vi må sejle ind, og i den forbindelse har vi set, at lodsen siger, at ”hvis jeg ikke får mine sodavand for 20 dollar og cigaretter for 50 dollar, så kommer jeg bare til at sidde her og vente, og det samme gør jeres skib”, tilføjer Joseph Simon.
Mærsk Gruppen har dog oplevet, at andelen af facilitating payment nogle steder er faldet med 90 procent baseret på handlinger, man har foretaget. Det kan eksempelvis være at indgå i et samarbejde med regeringsrepræsentanter, handelsorganisationer, shippingforeninger og med havneagenter. Der, hvor Mærsk som oftest oplever problemerne, er, når skibe anløber havne, og i nogle lande kan toldbehandlingen også give problemer.
Kilde: Berlingske Business