Sunken flydedok giver Rusland problemer
Ruslands største flydedok, kan måske ende med at blive på bunden af Kolabugten. Den 80.000 tons store flyde, der 30. oktober sank i farvandet uden for Skibsværft nr. 82 i Roslyakovo nær Murmansk, kan måske ikke bjærges, hævder chefen for United Shipbuilding Corporationi et interview.
”Det er endnu ikke klart, om flydedokken på det 82. skibsværft, som hangarskibet Admiral Kuznetsov befandt sig i han hæves. At hæve dokken, der har en lastkapacitet på 80.000 tons, er i sig selv en operation, der ikke vil koste småpenge. For at sige præcis, om det er muligt kan kun afgøres, efter at dykkere har studeret udstyrets tilstand”, siger virksomhedsleder Aleksey Rakhmanov til Interfax.
Dokken ligger nu på dybt vand, og en løfteoperation bliver kompliceret og meget dyr. Ifølge værftet er vanddybderne i havnen mere end 60 meter. Flydedokken sank, da hangarskibet skulle forlade den og
søsættes. Ulykken blev tilsyneladende udløst af et strømafbrud.
Det er uklart, om Ruslands nordlige flåde vil kunne gennemføre moderniseringsplanen efter tabet af dokken. Ingen andre installationer i regionen er i stand til at håndtere reparationsopgaver på Ruslands største flådeskibe, som Admiral Kuznetsov, slagkrydseren Pyotr Veliky og de største strategiske ubåde.
Både Admiral Kuznetsov og Pyotr Veliky står for omfattende opgraderinger, der kræver brug af flydedok. Ifølge den oprindelige plan skulle Admiral Kuznetsov være klar til drift igen i år 2021.
Moderniseringen af Pyotr Velikiy var planlagt til start samme år, så snart søsterfartøjet Aadmiral Nakhimov er sejlklar. Admiral Nakhimov er i øjeblikket ved at blive opgraderet og moderniseret på Sevmash værftet i Severodvinsk.
Flydedokken i Roslyakovo er den største i hele den europæiske del af Rusland. Den har et arbejdsareal på 23.000 kvadratmeter og kan kapacitet til skibe på 80.000 tons. Den blev oprindeligt bygget i Sverige i 1980 og erhvervet af Sovjetunionen få år senere.
Det er Rosneft, der ejer dokken, efter overtagelse af Skibsværft nr. 82 i Roslyakovo i 2015 og planlægger at omdanne værftet til base for sine arktiske olieoperationer. Selskabet kan se frem til en erstatningssag, for at dække omkostninger til reparation efter at to kraner væltede og beskadigede hangarskibet.
Redaktionen