Store rateudsving præger regnskaberne
Der har været store udsving i omsætningen de senere år hos virksomhederne i rederibranchen, men indtjeningsevnen er nu forbedret. Det viser PwC’s Virksomhedsanalyse med spot på bl.a. rederibranchen.
Analysen baserer sig på tal for regnskabsåret 2012 og indbefatter 9 tank-, tørlast- og feeder-rederier samt færgedrift. Tallene viser, at omsætningen fortsat voksede i 2012 om end mindre end i de to foregående år,
Andelen af underskudgivende virksomheder er steget, men alligevel er indtjeningsevnen i branchen forbedret.
”Branchen som helhed har haft stor fokus på operationelle effektiviseringer, omkostningstilpasninger mv., som kan forbedre indtjeningen, og i mindre grad på kapitalbindinger. Dette er årsagen til den svage stigning i overskudsgraden i branchen, udtaler Bo Schou-Jacobsen, ekspert i transportbranchen og partner i PwC.
”Branchen er dog stadig påvirket af, at blandt andet raterne og den globale vækst ikke er på tilfredsstillende niveauer. Generelt er der stadig et overudbud af tonnage i de fleste shipping sektorer, som påvirker raterne, og forbrugerne holder stadig tilbage, hvilket påvirker den globale vækst”, siger Bo Schou-Jacobsen.
”At andelen af underskudsgivende virksomheder stiger, skyldes at mange af rederierne i 2012 og til dels 2011 ikke længere kunne undgå at foretage regnskabsmæssige nedskrivninger på tonnagen. 2012 har derfor været et ”nedskrivningsår” for branchen. Dette er også årsagen til, at soliditeten i branchen er faldet. Man må håbe, at branchen nu har fået justeret værdierne tilstrækkeligt til at danne grundlag for en fremtidig indtjening”, hedder det videre i analysen.
Branchen er bedre positioneret, men fremtiden er stadig usikker
Effektiviseringer, mv., betyder, at de danske shipping virksomhederne er bedre positioneret. Som analysen viser, ligger soliditeten stadig højt sammenlignet med andre branchen. Branchen har dog altid været kendetegnet af at være kapitalkrævende, og mange shippingvirksomheder har derfor i de seneste år haft stor fokus på at tilpasse kapitalberedskabet enten ved kapitalindskud, refinansieringer, frigørelse af likviditet ved realisering af aktiver mv. Mange markeder er dog stadig udfordrende.
”Selv om branchen er bedre positioneret, er det dog vores vurdering, at de stadigt udfordrende markeder vil medføre, at vi vil se yderligere konsolideringer i branchen og sikkert desværre også, at nogle shippingvirksomheder vil dreje nøglen om. Fokus på likviditeten og styringen af udgifterne bør derfor stadig have stor fokus for virksomhederne i branchen i 2014, ” vurderer Bo Schou-Jacobsen.
Det er sjette år i træk, at PwC gennemfører analysen, hvor der er set nærmere på 819 virksomheder fra 19 forskellige brancher, herunder som omtalt 9 virksomheder fra rederibranchen.
Kilde: PwC