Stor tilslutning til Ajour
Odense Congress Center danner torsdag og fredag rammen om den 16. udgave af maskinmestrenes erhvervskonference Ajour med flere end 40 faglige foredrag inden for Management and Technology og flere end 150 udstillende virksomheder.
Der er allerede fra åbningen stor tilslutning til Ajour 2016, hvor maskinmestre, tekniske ledere og specialister fra hele Danmark deler viden, præsenterer de nyeste løsninger og networker om fremtidens vækst og teknologiske udvikling.
"Erhvervskonferencen er en markedsplads for udvikling af alle deltagernes professionelle netværk", sagde Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening, i sin velkomsttale.
Erhvervskonferencen sætter fokus på innovation, ledelse og teknologi og stiller skarpt på blandt andet vejen til større vækst i de kommende år inden for blandt andet offshore, skibsfart, forsyning af el, vand og varme, energioptimering og byggeri og anlæg. Per Jørgensen pegede på risikoen for mangel på kvalificeret teknisk arbejdskraft i de kommende år og understregede, at det er nødvendigt at fordoble optaget af maskinmesterstuderende til 6.000 for at imødekomme samfundets fremtidige behov. I oktober måned var der kun 131 ledige maskinmestre i Danmark svarende til en ledighed på 1,8 procent.
"Virksomhederne er rigtigt godt tilfredse med maskinmesteruddannelsen og maskinmestrenes kompetencer for fremtiden. Samfundet får brug for alle de kommende maskinmestre", sagde Per Jørgensen.
Åbningstaleren på Ajour 2016 var Jacob Meldgaard, CEO, TORM og medlem af bestyrelsen i Danmarks Rederiforening. Jacob Meldgaard talte om de kommende års vækst og beskæftigelse i Danmark og understregede blandt andet vigtigheden af frihandel.
"Det kan give små panderynker hos mig, når kandidater og vælgere taler så meget om at begrænse frihandel, ikke bare i Amerika, men også her i Europa. Protektionisme er den forkerte medicin for hele vores branche. Vi kan kun skabe vækst ved at handle med andre lande", sagde Jacob Meldgaard i sin åbningstale.
Danske rederier oplever kravene fra globalisering i endnu højere grad end resten af erhvervslivet, og godt 70 procent af skibsfartens eksport går til lande uden for EU og Norge.
"Skal Europa og Danmark tilbage i vækstsporet igen, skal vi turde gribe chancen på de globale markeder", sagde Jacob Meldgaard.
Den danske handelsflåde er vokset støt siden indførelsen af DIS-ordningen i 1988 og tonnageskatten i 2002, og størrelsen på flåden er knap firedoblet siden 1988 ikke mindst på grund af det konstante politisk fokus på konkurrencedygtige rammevilkår. Jacob Meldgaard understregede, at Danmark jævnligt bør gennemføre 360 graders gennemsyn af rammerne og indsatsen for at fremme vækst i Det Blå Danmark.
Kilde: Maskinmestrenes Forening