Stor mangel på skibsofficerer i Kina
Manglen på skibsofficerer i Kina er så stor, at kineserne har valgt at omskole tusindvis af ikke-maritimt uddannede akademikere til skibsofficerer. Behovet er opstået, fordi regeringen har en målsætning om, at Kina igen skal have verdens største handelsflåde.
”Vi har et seriøst problem med at skaffe søfolk nok i forhold til alle de skibe, vi har sat i søen. Mens det kun tager et antal måneder at bygge et stort skib, kræver det mindst fire eller fem års uddannelse at lære at sejle og operere et sådant skib”, siger Li Enhong, der er departementschef for søfartsuddannelse i det kinesiske Transportministerium, til fagbladet Søfartens Ledere.
”De maritime universiteter har kun været i stand til at uddanne et par tusinde på årsbasis. Derfor har regeringen nu sat et uddannelsesprogram op for at supplere antallet af navigatører og maskinmestre”, siger Li Enholg til fagbladet.
Tidligere var det kun bachelorer med en teknisk baggrund, der kunne komme ind og få en slags tillægsuddannelse på landets maritime universiteter. Men nu kan også folk med grunduddannelse i engelsk eller jura komme ind og få denne 1-årige uddannelse, oplyser vice-rektor fra Dalian Maritime University til China Daily:
”Disse tillægsuddannelser er ganske populære, fordi mange nyuddannede akademikere har svært ved at finde ordentlige job. Desuden er lønnen til søs væsentlig bedre - en styrmand vil typisk kunne tjene 12.000 yuan (næsten lig med kroner) om måneden, hvorimod andre akademikerjobs kun giver en månedsløn på op mod 4.000 yuan”, siger Chen Fuhan.
Læs hele artiklen om de mere om de lynuddannede kinesre i det næste nummer af fagbladet Søfartens Ledere, der udkommer i uge 36.
Kilde: Søfartens Ledere