Stena: Rejselysten bevaret trods pandemi
Stena Line har gennemført en stor europæisk online-undersøgelse af kundernes rejselyst i kølvandet på Covid-19 pandemien, og den viser bl.a. at 87 pct. af de deltagende danskere vil rejse mere eller i samme omfang som før pandemien. I alt deltog godt 84.000 europæere i undersøgelsen, heraf 3.354 fra Danmark.
Ifølge Stena Line viser undersøgelsen, at respondenterne er positive over for at rejse med bil eller færge i Europa samt til nabolande.
“Ikke overraskende viser undersøgelsen også, at respondenterne prioriterer muligheden for at trække vejret i frisk havluft, at kunne bevæge sig frit rundt og holde afstand til andre,” skriver Stena Line.
Rederiet opregner undersøgelsens vigtigste punkter her:
- En god nyhed for rejsebranchen er, at den overordnede rejselyst er stor. 78 % af de europæiske respondenter har svaret, at de forventer at rejse som sædvanligt (63 %) eller mere end tidligere (15 %). Heraf forventer 87 % af danskerne at rejse i samme omfang, som de plejer (67 %) – eller mere (20 %).
- Når det kommer til at vælge destination, viser undersøgelsen en tendens til at blive i Europa (44 %) eller at besøge nabolandet (42 %). Danskerne vil helst rejse til Sverige (43 %) eller Norge (30 %), og særligt nordmændene planlægger kommende rejser til Danmark (48 %), men også 22 % af svenskerne planlægger at rejse til Danmark næste gang. Kun 1 % har svaret, at de ikke ønsker at rejse overhovedet.
- Næsten to tredjedele af respondenterne (65 %) har svaret, at de vil overveje at vælge færge over fly i kølvandet på COVID-19-pandemien. 52 % af danskerne vil være mere tilbøjelig til at vælge færge frem for fly fremadrettet. Når det kommer til valg af transportformer, vil respondenterne vælge bil og færge frem for rejser med fly, bus og tog. 55 % er mere tilbøjelige til at vælge bil, og 62 % er mere tilbøjelige til at vælge færge.
- COVID-19 pandemien har yderligere ændret prioriteterne i forhold til, hvordan vi rejser. I alt har 83 % af respondenterne svaret, at frisk luftcirkulation på færgen eller muligheden for at gå udenfor på dækket er vigtig eller meget vigtig. 75 % svarede, at muligheden for at bevæge sig er vigtig eller meget vigtig. Yderligere mener 71 %, at vigtigheden i at få information om transportselskabets sikkerhedsforanstaltninger, social afstand og hygiejne er vigtig eller meget vigtig. Derudover er fleksibilitet i bookinger vigtig eller meget vigtigt for over tre ud af fire af respondenterne.
Undersøgelsen er ifølge Stena Line udsendt via mail i slutningen af juni 2020 til over 1 mio. Stena Line kunder i 11 forskellige lande i Europa, der alle har været i kontakt med rederiet inden for de seneste 12 måneder.
Der er således ikke tale om en uafhængig undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af befolkningerne.
Kilde: Stena Line