Stena Bulk prototype sparer 25 pct. CO2
Stena Bulk præsenterer nu næste generation af et noget grønnere produkttankskib kaldet IMOFlexMAX, der er udstyret med bl.a. rotorsejl og vil reducere udledningen af drivhusgasser med mindst 25 pct., oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Skibene vil blive udstyret med Flettner rotorsejl og solpaneler for at udnytte de vedvarende energikilder bedst muligt og skal drives af dual-fuel maskiner, der både kan benytte LNG og lavsvovlsolie.
“Med den kombinerede brændstof- og energieffektivitet vil skibene kunne reducere udledningen af drivhusgasser med mere end 25 pct., mens brændstofforbruget vil kunne reduceres med op til 45 pct. i forhold til dagens moderne skibe,” skriver Stena Bulk i pressemeddelelsen.
“Planen er at indsætte IMOFlexMAX skibe i Stena Bulks logistiske system på det globale marked sammen med IMOIIMAX-skibe. IMOFlexMAX skibe vil blive et vigtigt aktiv for Stena Bulk og vores partnere i styrkelsen af vores position som de markedsledende, cross-trading specialister i MR-segmentet med øget effektivitet og reduktion af drivhusgasser,” udtaler Erik Hånell, CEO i Stena Bulk.
Rederiet kontrollerer en flåde på omkring 115 tankskibe. Hvornår prototypen bliver klar til indsættelse, foreligger der ikke oplysninger om.
Kilde: Stena Bulk