STCW-konventionen nærmere en revision
En revisionen af IMO's konvention om uddannelse af søfarende og vagthold - STCW konventionen - er rykket en tand nærmere, efter et møde i underkomiteen i London i tidligere på måneden
Arbejdet forventes afsluttet på næste møde i STCW komiteen i januar 2010l.
Revisionen af STCW-konventionen skal herefter vedtages på en såkaldt diplomatkonference i juni 2010.
Der blev ikke truffet endelige beslutninger på mødet, men der blev fundet en del praktiske løsninger på forskellige udeståender i forhandlingerne. Det lykkedes dog ikke at få afklaret alle spørgsmål. Et af de væsentlige spørgsmål var udvidelse af den ugentlige hviletid fra 70 til 77 timer, og hvilke muligheder der skal være for at tillade fravigelser heri, så der er sammenhæng mellem reglerne i IMO's STCW-konvention og ILO's MLC-konvention. Der er fortsat ikke enighed om et forslag fra EU-landene til mulighederne for at fravige hviletidsbestemmelserne i særlige situati oner mod en fastholdelse af en hviletid på minimum 70 timer om ugen og mulighed for kompensation. Ikke mindst fra arbejdstagerorganisationerne var der stor modstand mod en sådan ordning. Forhandlingerne om det spørgsmål fortsætter til januar, men det er ikke udelukket, at spørgsmålet i sidste ende må finde sin afklaring på selve diplomatkonferencen.
Der var et klart flertal for at fokusere på elektro-tekniske kompetencer. Kravene vil blive specificeret for menige, og der ventes en helt ny officerskategori, der skulle have ansvaret for skibets elektriske systemer, den såkaldte ETO officer. Som udgangspunkt er der tale kompetencer, der allerede ligger i de danske uddannelser til skibsassistent hhv.. maskinmester, men der vil blive arbejdet videre med kravene.
På trods af et ønske fra dansk og norsk side om bindende krav til uddannelses- og kvalifikationskrav ved sejlads i Arktis/Antarktis fandt en række lande, at dette gik ud over det mandat, som arbejdsgruppen havde fået. Dette skal formentlig ses i lyset a
Kilde: Søfartsstyrelsen