Søgelyset på Ekofisk rettes mod operatør
Det var tæt på at gå helt galt, da et stort forsyningsskib - Big Orange - sejlede tværs igennem det store norsk Ekofisk felt natten til den 9. juni i år. En sejlads der endte med, at forsyningsskibet kolliderede med den ubemandede platform Ekofisk W.
Det norske politi der efterforsker hændelserne
i Ekofisk feltet natten til den 9. juni, udvider nu undersøgelsen til også at omfatte olieselskabet ConocoPhillips.
"Det sker på grundlag af den granskningsrapport som Petroleumstilsynet har udarbejdet om hændelserne. Vi vil nu afgøre, om der er tale om kriminelle forhold. Straframmen for overtrædelse af Petroleumsloven er bøde eller fængsel i op til to år", siger anklager i Rogaland Politi Distrikt, Per Kristian Haaland, til Aftenbladet.
Han tilføjer dog, at den mest almindelige straf for overtrædelse af loven, er bødestraf.
Granskningen har vist, at Big Orange flere gange under forløbet var tæt på at kollidere med bemandede platforme.
Petroleumstilsynet mener, at ConocoPhillips, der er operatøren på Ekofisk feltet, har overtrådt to bestemmelser i Petroleumsloven.
For det første mener Tilsynet ikke, at ConocoPhillips har fulgt tilstrækkeligt op på en kollision der ramte Ekofisk feltet i 2005, herunder truffet forholdsregler, der kunne forhindre en gentagelse.
For det andet mener Tilsynet ikke, at selskabet har nok overvågning og kontrol med, hvilke skibe der er på vej ind i, og befinder sig i, sikkerhedszonen omkring Ekofisk feltet.
Senere i denne uge vil efterforskerne afhøre kaptajnen på Big Orange. Han er sigtet for at have overtrådt Ship Safety Acts artikel 60. om grov uagtsom sejlads. En paragraf der kan udløse en bøde eller fængsel i op til to år.
Årsagen til at skibet flere gange befandt sig på kollisionskurs var, at kaptajnen havde slået autopiloten til, for at besvare et telefonopkald. Da han sejlede ind i sikkerhedszonen omkring Ekofisk feltet, glemte han at slå autopiloten fra igen.
Kilde: Aftenbladet.no