Søfolk skal også være digitale eksperter
It-kommunikation, robotteknik, programmering og dataanalyse skal på skoleskemaet, hvis søfartsuddannelserne skal matche fremtidens behov. Det viser en undersøgelse af flere danske rederier.
Overalt i den maritime sektor er der i dag en stigning af automatisering og brug af stadig mere avanceret teknologi. Det er en udvikling, som vil afføde stadig højere krav til de søfarendes færdigheder.
Alle søfartsuddannelserne bør derfor fremtidssikres, så de i højere grad inddrager digitale kompetencer samt færdigheder inden for ledelse og kommunikation.
Sådan lyder konklusionen på en undersøgelse, foretaget blandt rederierne.
”Det er utrolig vigtigt, at vi hele tiden arbejder for, at vores uddannelser matcher rederiernes behov. Her spiller rederiernes input naturligvis en afgørende rolle, da de er aftagerne og dermed også bør og kan fortælle, hvad de har behov for – nu og i fremtiden”, siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier.
Det er specielt navigatørerne og maskinmestrene, som har brug for at øge de digitale kompetencer. Men det digitale står ikke alene, også en øget kulturforståelse og et globalt mindset fremhæves i undersøgelsen som kompetencer, der bør opkvalificeres.
Danske Rederiers undersøgelse udspringer af regeringens vækstplan for Det blå Danmark, som blev præsenteret for lidt over et år siden.
Formålet med vækstplanen var blandt andet at afdække, om uddannelserne i den maritime sektor lever op til fremtidens behov, men analysen lader vente på sig.
”Det er over et år siden, at regeringen lovede et fremtidstjek af Det Blå Danmark. Vi har længe været klar med et udspil på området, men vi venter stadig på nyt fra politikerne, før arbejdet kan forsætte”, siger Anne Windfeldt Trolle.
I regeringens vækstplan for Det Blå Danmark blev der på Danske Rederiers opfordring også stillet forslag om at øge antallet af praktikpladser. Danske Rederier har leveret en praktikpladsgaranti på 350 årsværk og etableret et praktikkontor for den samlede branche. Så nu mangler vi bare et fremtidstjek.
Kilde: Danske Rederier