Søfartens Ledere advarer mod AM-bidrag
Søfartens Ledere slutter sig nu til den front af søfartsorganisationer, der advarer mod Skattekommissionens forslag om, at pålægge søfarende i Dansk Internationalt Skibsregister arbejdsmarkedsbidrag.
For det første skelner kommissionen ikke mellem danske og udenlandske søfolk. Vi er enige med Danmarks Rederiforening i, at såfremt arbejdsmarkedsbidrag alene bliver pålagt danske søfolk, vil det dramatisk forringe deres konkurrencedygtighed og medføre langt højere udenlandsk beskæftigelse på danske skibe, skriver Søfartens Ledere i en kommentar til Skattekommissionens betænkning.
"Forslaget vil også give danske søfarende, som den eneste gruppe lønmodtagere i Danmark, en højere beskatning end i dag, hvilket er i klar strid med skattekommissionens eget og regeringens erklærede mål om at lette skatten på den sidst tjente krone og øge incitamentet til at arbejde ekstra.
Endelig skubber skattekommissionens helt grundlæggende ved DIS. Siden indførslen af DIS i 1988 har erhvervsstøtten til rederierne bestået i, at de søfarendes ikke pålægges skat af deres indkomst, og derfor er de søfarende ansat på aftalte nettolønninger. Andre lande har også støtteordninger til deres skibsfart, men har valgt andre metoder - fx beskatte de søfarende på baggrund af bruttolønninger og siden at give skatteprovenuet til rederierne som støtte.
Hvis skattekommissionen ønsker at reducere erhvervsstøtten, kan det ikke i respekt for DIS og det tilhørende nettolønssystem ske ved at pålægge den enkelte søfarende en 8 procent bruttoskat (arbejdsmarkedsbidrag).
Erhvervsstøtten er siden 1988 givet til rederierne og ikke til de søfarende.
Skattekommissionen kan ikke på denne måde justere og skrue delvist på DIS-ordningen, da DIS og nettolønssystemet i sin grundform ikke kan justeres og skrues på. Det vil vi også holde regeringen og øvrige partier i Folketinget bag DIS-lovgivningen fast på.
Søfartens Ledere kan som organisation for danske skibsofficerer, hvor langt den største del er ansat i DIS, bestemt ikke leve med højere beskatning (som eneste lønmodtagergruppe i Danmark) og tilhørende usikkerhed om DIS.
Det vil give os alvorlige problemer for rekrutteringen og fastholdelsen i vores erhverv, som i modsætning til mange andre klarer sig godt i den globale konkurrence med høj beskæftigelse og stærke nationale maritime kompetencer, som fundamentet for fortsat vækst for dansk skibsfart og Danmark", slutter Søfartens Lederes kommentar til Skattekommissionens udspil.
Kilde: Søfartens Ledere