Søfart - Danmarks flagskib
Danmarks Rederiforening indrykkede tirsdag et indstik i dagbladet Børsen og Morgenavisen Jyllands-Posten. Gennem en lang række artikler tegnes en bredt billede af dansk søfart og erhvervets store betydning for landet.
* Søfart er et vigtigt kort for Danmark. Det mener lektor Martin Jes Iversen, der forsker i shipping på Copenhagen Business School. I artiklen ser han ikke kun på søfartens kvantitative bidrag men også på det kvalitative og konkluderer bl.a., at da mørket fra krises havde sænket sig over dansk økonomi sidste år, var bidraget fra søfarten et lys i mørket. Hvordan kan det så være, at den alligevel kunne holde skruen i vandet?, spørger han. En af forklaringerne er de grundlæggende rammevilkår for danske skibsfart med tonnageskatten som en af hjørnestenene. Men også hele det kvalitative image, som erhvervet har opbygget under overskriften Det Blå Danmark, og som har placeret København som en af verdens fem centrale shippingbyer, har været vigtigt.
* Det er netop under overskriften ”Det Blå Danmarks globale styrke” at Formand i Danmarks Rederiforening, Lars Vang Christensen, kommer med en introduktion til indstikket på i alt 24 sider, hvoraf opmærksomheden specielt kan henledes på følgende:
* Efterlysning: Lovgivning mod pirateri: I indsatsen mod pirateri støtter danske politikere bevæbnede vagter på skibene. Men lovgivningen følger ikke med intentionerne, mener Danmarks Rederiforening og sikkerhedsfirmaet Guardian. – For danske rederier løber udgifterne op mellem en halv og en hel milliard kroner årligt, og regningen vokser, hvis der ikke bliver gjort noget. Det bekymrer os, at piraterne nu bruger kaprede handelsskibe som våben. Det betyder, at deres aktionsradius er udvidet til hele Det Indiske Ocean”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, og fremhæver vagtfirmaet Guardian som en seriøs samarbejdspartner for rederierne efter at regeringen har lempet reglerne for brug af bevæbnede vagter. Han efterlyser dog større politiske opbakning på området.
* Mærsk har for alvor sat CSR på dagsordenen. For tre år siden stod bæredygtighed og socialt ansvar ikke øverst på listen hos Mærsk, men der er sket meget siden rederiet fik sin første CSR-chef, Annette Strube, i 2008
* Blæksprutte og shipping-haj. Line Drumm Blaabjerg blev inspireret til at søge ind på shippingudddannelsen. I dag har hun arbejdet fem år hos Torm og har i dag titel af Senior Operations Manager. Hun fortæller om det daglige arbejde – og også de ”sideeffekter” som vi vel alle har haft i starten, herunder at drømme om, at man har begået de forfærdeligste fejl – i Lines tilfælde at sende et skib et forkert sted hen
* Farvel til 72.000 tons CO2. Et IT-system, som optimerer farten på skibe i Norient Product Pool, som bl.a. dagligt opererer rederiet Nordens tankskibe, har reduceret brændstofforbruget med hele 16 pct. fra 2009 til 2010. Det fortæller rederiets CSR-ansvarlige, Ulla Eithz Nielsen, om.
* Bedre tider i sigte. Flere skibe, forøget kapital og nye konkurrencedygtige pool-samarbejder. Det er nogle af de tiltag Nordic Tankers har arbejdet med under de seneste års svære tider for tankfarten, fortæller CEO Tommy Thomsen, der kom til at stå i spidsen for ”det nye Nordic Tankers” i 2010.
* Nye job – samme medarbejdere. Takket være en effektiv omskoling og videreuddannelse beholdt J. Lauritzen en række dygtige søfolk, som de ellers skulle have sagt farvel til i forbindelse med afviklingen af køleskibsforretningen. De kom over i Offshore-afdelingen, og det uddyber bemandingschef Claus Tommerup.
* Et vågent øje døgnet rundt. Vagt- og redningstjenesten Esvagts spidskompetence er redning i koldtvandsområder som Nordsøen, hvor det skal gå hurtigt med at få folk op af vandet, hvis det går galt, fastslår COO, Ole Ditlev Nielsen
* En jomfrutur over al forventning. Nordic Bulk Carriers’ pioner-rejse gennem Nordøstpassagen, som – med god ret – har været udførligt beskrevet ved flere lejligheder af partner, Christian Bonfils.
* Dania Marine. Supervækst i krisen. Evnen til at præstere solide resultater for rederne har betydet, at det jyske management-selskab er gået fra fem skibe i 2007 til 13 skibe i dag.. ”Vi har et tæt forhold til rederne”, pointerer CFO Henrik Sakstrup.
* Maskinmestrene er en vigtig brik, når skibsfarten skal gøres grøn, og forskningsresultaterne fra land skal omformes til praksis på havet, fortæller formand for Maskinmestrenes Forening, Per Jørgensen.
Hent hele indstikket HER
Kilde: Danmarks Rederiforening