Sniffer på Øresundsbroen mod svovlsnyd
Efter test er en svensk sniffer på Øresundsbron nu i drift for at kontrollere, at skibe overholder reglerne om tilladt svovlindhold i brændstoffet. Den installerede sniffer er en målestation, der kan analysere skibsrøg og hjælpe Transportstyrelsen med at finde skibe, der overtræder svovlreglerne.
”Det giver en indikation, der får os til at handle og tage en olietest. Vi vil selvfølgelig følge op på oplevelsen og se, hvad vi får af resultater fra snifferen. Vi synes, det kan være en effektiv måde at opdage snyd på, ”, siger Simon Posluk, kontorchef for Transportstyrelsen til Sjöfartstidningen.
Måleteknologien er udviklet af Chalmers, som også leverer måledata til Transportstyrelsen.
Teknologien gør det lettere at opdage mistænkelige skibe på afstand, hvilket giver mere nøjagtige kontroller sammenlignet med stikprøveudtagning ombord på skibe i havne.
Teknologien bidrager til Transportstyrelsens direkte indsats mod skibe, der mistænkes for at have et højt svovlindhold i brændstoffet. Det betyder, at der skal tages færre olieprøver om bord på fartøjerne. Fjernmålingerne vil blive brugt til at bestemme, hvilke fartøjer der skal vælges til kontrol.
”Selv om transportreglerne er blevet strammet, viser Transportstyrelsens kontrol og målingerne fra Chalmers, at fem til ti procent af fartøjerne snyder. Det bliver sværere at bryde reglerne nu”, siger Simon Posluk.
Siden 3. september gælder et nyt sanktionsgebyr for brud på svovlreglerne. Fartøjer, der overtræder reglerne, kommer til at betale miljøafgift. Gebyret opkræves, selv om overtrædelsen ikke er sket forsætligt eller uagtsomt. Beløbet kan blive op til en million svenske kroner. Bøden er afhængig af mængden af udledtsvovl og skibets samlede motoreffekt.
I danske farvande sidder der en tilsvarende sniffer på Storebæltsbroen