Slow steaming nødvendigt internt i Asien
Det intra-asiatiske fragtmarked er under hårdt pres, og den tocifrede vækstrate blev i 2013 afløst af en vækst på kun fem procent. Noget må gøres, mener det Maersk Line-ejede MCC, der foreslår slow steaming som et middel til at få omkostningerne ned.
”Der bliver nødt til at ske noget, for det kan simpelthen ikke betale sig for os at sejle så hurtigt, som vi gør nu. Inden rederier begynder at dreje nøgle om, bliver vi som branche nødt til at se på, om vi kan sejle langsommere”, siger Tim Wickman, adm. direktør for MCC ifølge Børsen til Ritzau Finans.
MCC har hele tiden haft overskud, men oplever ligesom andre rederier et pres på bundlinjen.
”Omkostningerne i branchen er rimeligt transparente. Så jeg kan se, at nogle af de services, folk starter, ikke giver nogen som helst mening økonomisk. Det er helt skørt. Det er ikke, fordi kunderne vil have lavere rater eller ikke kan betale mere. Tabene kommer alene fordi, der er rederier derude, der giver kunderne alt for lave rater. Nogen gange må man bare ryste på hovedet og undre sig over deres strategi”, tilføjer han.
Det er ikke længe siden, at MCC, der er Maersk Lines datterselskab på det intra-asiatiske marked, indgik en aftale med det japanske rederi NYK Line om at samarbejde på en række ruter, der forbinder havne i Japan, Sydkina og Thailand. Den nye service, der starter den 22. marts vil give dobbelte afgange fra flere havne, hurtigere transittid mellem Japan og Thailand og flere tjenester fra Japan til Hong Kong.
Kilde: Børsen