Skibsfarten har brug for dansk PtX-strategi
Power-to-X kan være med til at gøre Det Blå Danmark grønnere. Derfor har Danske Rederier stort fokus på alternative brændstoffer og ikke mindst de strategiske målsætninger for hvordan Danmark kan spille en markant rolle i produktionen af disse brændstoffer
”Dansk skibsfart har et klart mål om at være klimaneutral i 2050 og det kræver, at skibsfarten skal overgå til nye brændstoffer. Her spiller Power-to-X en nøglerolle. Men vi har travlt, da skibe har en levetid på 20-25 år, og helt konkret kan det kun gå for langsomt med at få energiværdikæden etableret”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø i Danske Rederier.
”Derfor håber jeg på en strategi fra regeringen, der viser resten af verden, hvordan Danmark, kan demonstrere produktion af Power-to-X-brændstoffer til skibsfarten i stor skala”, siger Maria Skipper Schwenn
Men for at skibsfarten kan sikres en forsyning af alternative brændstoffer fra PtX, skal der skaleres voldsomt op for udbygningen med vedvarende energi. Her skal der sættes handling bag den politiske retorik:
”Det er en forudsætning for skibsfartens brug af alternative brændstoffer, at udbygningen med vedvarende energi øges markant. Kort sagt: Ingen X uden P. Vi er nødt til at se en ambitiøs udmøntning af de mange målsætninger, både nationalt, europæisk og internationalt, og her er der er brug for politisk gennemslagskraft og bindende køreplaner for udbygningen med havvind frem imod både 2030 og 2050”, siger Maria Skipper Schwenn.
Hvis vi skal udvikle Power-to-X og producere bæredygtigt brændstof i tilstrækkelige mængder, er der behov for at installere mindst 25-30 GW (gigawatt) havvindmøller inden 2040. I dag står der 2,3 GW vindmøller på havet, og et flertal i Folketinget planlægger at opføre en energiø i Nordsøen på 10 GW. Den vil - ifølge de nuværende planer - ikke være i drift før i 2033.
Hvis Danmark skal råde over nok vedvarende energi til at producere Power-to-X i nødvendigt omfang, så kræver det en energiproduktion, der er mindst ti gange større, end den vi i dag får fra havvindmøllerne. Det vurderer et Advisory Board, som DI Energi har nedsat.
”Det tager 7-10 år, fra man planlægger en havvindmøllepark, til den står på havet. Så der skal altså virkelig fart på, hvis vi skal have energi nok til at producere de bæredygtige brændstoffer i tilstrækkelige mængder”, siger Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer i Haldor Topsøe og formand for DI Energis Advisory Board.
Ud af grøn strøm kan man producere brint, ammoniak og electrofuels, som vi kan bruge til at drive skibe, fly og lastbiler. På nuværende tidspunkt er der ikke et alternativ til Power-to-X, når det handler om at omstille den tunge transport til grøn transport.
”Grønne brændstoffer kan blive et nyt eksporteventyr for den danske energiindustri. Men det kræver, at vi udbygger med vind og sol i et langt højere tempo. Og det kræver, at der kommer en efterspørgsel fra skibsfart og luftfarten, så virksomhederne kan afsætte de nye grønne brændstoffer”, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.
DI Energis Advisory Board peger på, at der bliver brug for offentlig medfinansiering, så vi får sat gang i produktionen af de klimavenlige brændstoffer.
Redaktionen