Skibsfart i centrum på Londons børs
Højtstående repræsentanter for britisk søfart slog tirsdag morgen handlen i gang på London Stock Exchange, og markerede dermed starten på dag 2 i London International Shipping Week, der i år finder sted for første gang.
Ugen, der i denne sammenhæng er på 4 dage, stiller skarpt på Londons mange maritime fortræffeligheder.
Som et godt eksempel på, at London ikke er til at komme udenom hvis man vil noget i international skibsfart, nævner arrangørerne med slet skjult stolthed det forhold, at verdens stærkeste containeralliance - den nye P3 Alliance - netop har valgt London som hjemsted for sit kommende operationscenter.
Ud over Maersk Line består alliancen af MSC og CMA CGM, og det nye operationscenter får en dansker i spidsen. Men altså ikke dansk grund under fødderne.
Et andet af dagens større arrangementer fandt sted på The Baltic Exchange, hvor oliehandlernes sammenslutning IBIA stod for et seminar der fokuserede på de udfordringer britisk søfart trods alt også står overfor.
Briterne frygter, at de bliver hårdt ramt af de nye ECA-zoner, der skærper kravene til skibenes udledning af svovl. Den britiske økonomi er afhængig af import for at kunne producere. Og da stort set al import foregår om bord på skibe, vil regningen for de øgede miljøudgifter i sidste ende lande hos rederierne, vurderer David Balston, Director Safety and Enviroment, UK Chamber og Shipping.
”Vi går helt ind for en reduktion af skibsfartens svovludledning. Men den hastighed hvormed skibsfarten skal imødekomme de nye krav, har længe bekymret os”, sagde David Balston.
Mødet på Baltic Exchange er et ud af 55 officielle arrangementer der finder sted i løbet af ugen. Dertil kommer ifølge arrangørerne en hel del uofficielle møder - f.eks. er en britisk fregat ankret op i Themsen, for at fungere som flydende udstilling for britisk maritim kunnen ud i den militære verden.