Skibsfart afgørende for Danmark
Danmarks Statistiks nye rapport, ”Danmarks Udenrigsøkonomi 2013”, konkluderer, at skibsfarten er afgørende for Danmark. Rapporten viser, at søtransporten i 2013 udgjorde hele 50,6 procent af den danske eksport af tjenester og dermed langt mere end andre tjenestegrupper.
”Skibsfarten er med til at binde kloden sammen ved at sikre en billig og effektiv udveksling af handelsvarer til gavn for alle. Desuden er skibsfarten vigtig for dansk beskæftigelse og økonomi og ser ud til at kunne blive endnu vigtigere de kommende år”, siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen.
I alt eksporterede skibsfarten serviceydelser for 201 milliarder kroner i 2013, hvilket er rekord. Dette ser dog ud til at bliver overgået i 2014 til trods for lave fragtrater og en lav dollarkurs i første halvår.
Danske rederier transporterer omkring 10 procent af verdenshandlen, og skibsfarten udgør cirka 20 procent af den samlede danske eksport.
Søtransporttjenesterne udføres først og fremmest af rederierne. Man skal dog være opmærksom på, at det meget store overskud på denne tjenestetype ikke er synonymt med overskuddet i rederierne.
For det første kan tjenester inden for søtransport foretages af andre aktører end rederier, bl.a. speditører og skibsmæglere. For det andet har rederier andre indtægter og udgifter end til søtransport. Det drejer sig bl.a. om løn til udenlandsk ansatte, udenlandske renteudgifter og -indtægter, operationel leasing, køb af forsikringstjenester mv.
Dertil skal lægges køb og salg af skibe. Sidst, men ikke mindst, har rederierne betydelige udgifter til bunkring og proviantering i fremmede havne.
Læs hele ”Danmarks Udenrigsøkonomi 2013” HER
Kilde: Danmarks rederiforening