Se Maersk nye metanoldrevne feederskib

A.P. Møller-Mærsk har løftet sløret for, hvordan rederiets kommende metanoldrevne feederskib kommer til at se ud. Skibet er ved at blive bygget på Hyundai Mipo Dockyard i Ulsan, Sydkorea. Skibet vil blive leveret senere i år.

Grafik: Maersk.

Skibet har en dual-fuel-motor og vil være i stand til at operere på grøn metanol, i det omfang det er tilgængeligt.

”Vi har nu gennemført alle vigtige design-relaterede milepæle, og produktionen skrider frem med fuld fart med levering forventet i løbet af sommeren. Det har været et kæmpe projekt, men det er lykkedes ikke mindst på grund af et godt samarbejde internt i Mærsk og med vores eksterne partnere”, siger Ole Graa Jakobsen, chef for Fleet Technology.

Nybygningen bærer taglinen ‘ALL THE WAY TO ZERO’ på skibssiden.

”For at kommunikere, at starten er starten på en ny generation af grønne metanolfartøjer, endte vi med taglinen ’ALL THE WAY TO ZERO’ for at fremhæve vores dekarboniseringsbestræbelser", siger Brian Borup, Senior Brand og Design Manager.

Nybygningen får en kapacitet på godt 2.000 TEU.

Kilde og grafik: Maersk

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023