Se containerskib vride sig i søgang
Det japanske klassificeringsbureau, ClassNK, har netop offentliggjort de foreløbige resultater af undersøgelsen om årsagen til, at MOL Comfort forliste. Det gør denne video optaget på MOL Exellence meget aktuel, selv om det ikke er et søsterskib.
"Under inspektioner af søsterskibene, blev der observeret deformationer i form af buler med en højde på cirka 20 mm i bundpladerne i nærheden af skibenes centerlinje midtskibs", siger ClassNK i rapporten.
Videoen er optaget på MOL Exellence i den nordlige del af Stillehavet på en rejse fra Tokyo til Los Angeles. Skibet sejlede i hårdt vejr med dønninger på syv meter og bølger på seks meter. Vinden var på 24 meter pr. sekund.
Mol Exellence er på 294 meters længde, 32,2 meter bred og har en dybgang på 12,5 meter, altså en del mindre end Mol Comfort, der havde en længde på 316 meter, en bredde på 45,6 meter og en dybgang på 14,5 meter.
Det er, ifølge ClassNK, fortsat uklart, om deformationerne på søsterskibene er tegn på en svaghed, der førte til MOL Comforts forlis. Skibets søsterskibe er fortsat ved at gennemgå forebyggende strukturelle forstærkninger.
Redaktionen