Scandinavian Star-ejere forfulgt af ulykker

En privat norsk ekspertgruppe vil have undersøgt om branden på Scandinavian Star i 1990, hvor 159 personer omkom, var del af en plan fra skibets ejerkreds. Før branden var selskaberne bag Scandinavian Star ramt af flere mystiske skibsbrande, grundstødninger, olieudslip og modtog store forsikringssummer.

”I det omfattende materiale, som vi har overleveret til Oslo Politi, er der en oversigt over uheld og brande på skibe, som selskaberne bag Scandinavian Star opererede med i 1980’erne i Caribien og i årene efter, så politiet kan undersøge, om der kan være en sammenhæng med de påsatte brande på Scandinavian Star”, siger skibsinspektør Gisle Weddegjerde, fra Stiftelsen ”Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star”, til Politiken.

SeaEscape havde officielt solgt Scandinavian Star til den danske forretningsmand Henrik Johansen, men i i Bahamas register stod SeaEscape stadig som ejer, da branden brød ud. Det amerikanske selskab fik udbetalt en forsikringssum på 14 millioner dollar.

Selskaberne Scandinavian World Cruises og SeaEscape oplevede i perioden 1983-1990 mindst tre større skibsbrande ud over branden på Scandinavian Star. Efter de senest oplysninger fra en tidligere dansk skibsinspektør, der angiveligt kan bevise, at brandene på Scandinavian Star blev påsat af

besætningsmedlemmer, efterforsker Oslo Politi nu, om der lå forsikringssvindel bag.

”Økonomidelen drejer sig hovedsagelig om at søge afklaret, om der er rimelig grund til at tro på, at skibet blev sat i brand med økonomiske interesser som motiv”, siger efterforskningsleder Terje Bechmann Dahl, der ikke vil udtale sig om omfanget af efterforskningen til Politiken.

Søfartsstyrelsens tidligere hovedundersøger Flemming Thue Jensen, erklærede for nylig, at brandene måtte være påsat af besætningsmedlemmer med indgående kendskab til skibet og brande. Det norske politi har på baggrund af hans oplysninger igen taget sagen op og har afhørt folk i USA, Canada, Asien, Australien og Europa.

Dansk politi og anklagemyndighed har bistået de norske myndigheder i forbindelse med den fornyede efterforskning af skibskatastrofen på ”Scandinavian Star” i 1990. Oplysninger fra den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen indgår i efterforskningen.

”Vi har som led i vores bistand til den norske efterforskning ladet den tidligere skibsinspektør afgive forklaring for retten her i København, hvor der også var repræsentanter fra Norge med til retsmødet. Den tidligere skibsinspektørs oplysninger indgår derfor i fuldt omfang i den fornyede, norske efterforskning af den ulykkelige skibskatastrofe”, sagde statsadvokat Mohammad Ahsan fra Rigsadvokaten sidst i marts måned.

Rigsadvokaten oplyste, at danske myndigheder har bistået norsk politi med afhøring af i alt 22 personer. Samtidig har danske myndigheder foranstaltet ransagning og beslaglæggelse af omfattende skriftligt materiale, der nu indgår i den norske efterforskning.

Kilde: Politiken

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark