Rolls-Royce lancerer nyt ankerskib
Hvis du synes du har set det før, så er det ikke helt forkert. For Rolls-Royce ingeniører vedkender sig gerne, at de er stærkt inspireret af det norske Ulsteins X-Bow og STX nye skrogform. Men det er under dæk, at de største nyskabelser er at finde.
Det er udviklet til at skære igennem bølgerne i stedet for at bevæge sig op og ned i takt med bølgerne og gøre livet ubehagelig for mandskab.
Men det er under dæk at man finder de fleste nyheder på Rolls-Royce nye ankerhåndteringsfartøj.
Dette er de vigtigste ændringer:
Skroget er formet for å skære igennem bølgerne
Bredden er øget for at opnå bedre stabilitet
Motorerne er flyttet bagud, under arbejdsdækket Skorsten fjernet - køles og går ud i vandlinjen (Mecmar)
360 graders udsyn fra broen
Tre propeller for fremdrift - to azipull, en fast propel
Ekstra elmotor-system som sikrer overkapacitet for øget sikkerhed
Ekstra tanke for opdrift i agterenden
"Skibet indeholder en lang række nyheder som hver for sig ikke er så opsigtsvækkende. Men det er kombinationen af dem og måden vi har gjort det på, som indebærer at vi har fået en helt ny type ankerhåndteringsfartøj", siger Rolls-Royce designchef Svein Kleven, til Teknisk Ukeblad.
"Alle ændringer er gjort med tanke på at ankerhåndteringsfartøjet skal bruges på dybere vand. Vi har designet for ekstreme forhold. Derfor har vi fundet ekstreme løsninger", siger Kleven.
Rolls-Royce lægger ikke skjul på at de har haft operationer i brasilianske farvand i tankene da de har udviklede skibet. Ankertromlerne er placeret så der bliver plads til adskillige flere meter wire, som kræves ved brug ned til 3.000 meters vanddybde ud for Brasiliens kyst.
Et almindeligt ankerhåndteringsfartøj kan klare op mod seks meter signifikante bølger ved en fart på 15 knob, før skibet hugger så meget i søen at mandskab og udstyr udsættes for alt for store prøvelser.
Med det nye design, UT 790 CD, mener Rolls-Royce at skib og mandskab kan tåle op til 9 meter signifikant bølgehøjde ved 14 knob. Ved ni meter signifikant bølgehøjde kan de største bølger være på 16-18 meter.
"Det vigtigste er at vi har sænket tyngdepunktet og gravitationspunktet samt lagt ekstra opdrift ind i agterenden", siger Kleven.
Kilde: tu,no