Regeringen: Krydstogtskibe oser for meget
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen vil have kortlagt luftforureningen fra krydstogtskibe i landets to største byer - Aarhus og København. Samtidig tager ministeren initiativ til nyt samarbejde, der skal mindske forureningen.
”Hver sommer myldrer det med krydstogtturister, og i Aarhus er antallet af krydstogtskibe syvdoblet siden 2010 og i København er der i dag mere end 800.000 krydstogtturister årligt. Det er godt for byerne og Danmark. Men de enorme skibe forurener luften– også imens de ligger i havn. Det behøver man bare trække vejret ind i nærheden af et skib for at konstatere. Vi skal vide, hvor omfattende den luftforurening er, og derfor har jeg bestilt en kortlægning”, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Samtidig vil Miljø- og Fødevareministeriet tage initiativ til et nyt fireårigt internationalt samarbejde mellem myndigheder, havne, turistorganisationer mv. Det skal bl.a. kigge på, om vi kan fremme grønnere krydstogtturisme i Østersøen og i de danske farvande og dermed mindre forurening fra krydstogtskibene.
”Skibene forurener ikke kun i havnene, hvor de lægger til. Luftforurening skader miljøet i hele det område, hvor skibene sejler. I Danmark er det især i de indre farvande fra Djursland til København, og vi ønsker derfor at igangsætte et samarbejde med Sverige og andre Østersølande om at nedbringe forureningen fra krydstogtskibe”, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Direktør i Danske Havne, Tine Kirk Petersen er positiv overfor initiativet.
”Danske Havne støtter en kortlægning af luftforureningen. Vi skal have undersøgt omfanget. Nogle af de undersøgelser der er kommet frem, er på basis af få analyser og viser i bedste fald kun et øjebliksbillede. Lad os få undersøgt omfanget af luftforureningen ordenligt, så vi kan handle ud fra et oplyst grundlag”.
Også forslaget om et 4-årigt internationalt samarbejde for at fremme grønnere krydstogtturisme, finder støtte.
”Danske Havne vil meget gerne støtte op om dette samarbejde og bidrage til grønnere krydstogtturisme, så nye miljøvenlige teknologiske løsninger undersøges bredt”, siger Tine Kirk Petersen.
Redaktionen