Rederiforening svarer på åbent brev

Det er uansvarligt ikke at søge at standse den negative omkostningsspiral, som udhuler DIS-registerets formål om beskæftigelse af danske søfarende i udenrigsfærgerne, og formålet med at søge at bevare udenrigsfærgerne under dansk flag, skriver Bilfærgernes Rederiforening bl.a. i sit svar

"HK-Privat, 3F Privat Service Hotel og Restauration samt CO-Søfart (Metal-Søfart og Dansk Sø-Restaurations Forening) har i et åbent brev af 19. marts 2010 på vegne af deres medlemmer og tillidsrepræsentanter protesteret over, at Bilfærgernes Rederiforening har stillet krav om, at den automatiske omregning af lønninger, der aftales i overenskomsterne gældende for indenrigs færgefart i Dansk Skibsregister (DS), ikke længere skal danne grundlag for beregning af lønningerne for udenrigs færgefart i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), såfremt formålet med at lade færger i udenrigsfart omfatte af DIS med henblik på at fastholde færger i udenrigsfart under dansk flag med danske arbejdspladser skal opretholdes.

Udenrigsfærgerne fik mulighed for at registrere i DIS i 2000, dog således, at der for denne del af søfartserhvervet ikke blev mulighed for at anvende udenlandsk arbejdskraft på deres lokale vilkår. Baggrunden var, at Tyskland havde givet mulighed for, at tyske færger og søfarende kunne anvende de støtteforanstaltninger (tonnageskat, reduktion af de søfarendes skat samt direkte støtte til ansættelse af tyske søfarende), som det tyske register stillede til rådighed for deres handelsskibe. Det var derfor nødvendigt at udvide anvendelsesområdet for DIS til at omfatte danske færger i udenrigsfart for at modvirke udflagning og tab af danske arbejdspladser.

Imidlertid er den situation nået, hvor danske søfarende i DIS-færger ikke længere er konkurrencedygtige. Konkurrencefordelen for en skibsassistent i DIS udgjorde i 2000: 31,2 pct. I 2010 er den reduceret til: 23,4 pct. i forhold til en skibsassistent i DS. Det har betydet, at konkurrencefordelen i forhold til beskæftigelse af tyske og svenske søfarende, hvor sidstnævnte fik støtteforanstaltninger (reduktion af søfarendes skat og sociale omkostninger) for et par år siden, vil indebære, at en arbejdstime fra en svensk søfarende nu koster mindre end ⅔ af prisen for en arbejdstime fra en dansk skibsassistent i DIS.

I 2009 var den svenske konkurrencefordel under 30 pct. I forhold til en tysk skibsassistent var den tyske konkurrencefordel ca. 20 pct. i 2009. Den tyske konkurrencefordel stiger nu til over 26 pct.

Baggrunden for den forringede konkurrenceevne er, at de søfarende ud over de normale lønstigninger, som er givet på det generelle arbejdsmarked, også har opnået en lønstigning, som følge af ændringer i personskattesystemet. Disse ændringer har betydet ekstra omkostninger til løn til en skibsassistent i perioden 2000 - 2009 på 7,6 pct. Med den seneste skattereform vil disse ekstra omkostninger udover den lønfremgang, der følger af det alm. arbejdsmarked, stige til 15,2 pct. i 2010.

Når der ses bort fra de omkostninger, der hidrører fra sociale elementer i overenskomsten - barselsorlov, barns sygedag, tryghed i ansættelsen, betaling for medicin, uddannelse ved opsigelse o.s.v. - er omkostninger til en arbejdstime for en skibsassistent i en dansk indenrigsfærge steget med 31,7 pct. i perioden 2000 - 2009, og inddrages den seneste aftale om overenskomstfornyelse, vil stigningen udgøre 33,2 pct. for perioden 2000 - 2010.

Ser man på den tilsvarende udvikling for en skibsassistent i DIS, er omkostninger til en arbejdstime for en skibsassistent i en dansk udenrigsfærge steget med 39,3 pct. i perioden 2000 - 2009, og inddrages den seneste aftale om overenskomstfornyelse vil stigningen udgøre 48,4 pct. for perioden 2000 - 2010. Det bemærkes yderligere, at udover stigningen i omkostninger til sociale elementer, er rederiernes betaling af værdien af de danske DIS-søfarendes udnyttede skattefradrag i negativ kapitalindkomst, og ligningsmæssige fradrag heller ikke indregnet i omkostningsudviklingen og værdien af fordelen ved DIS.

Det er således uansvarligt ikke at søge at standse den negative omkostningsspiral, som udhuler DIS-registerets formål om beskæftigelse af danske søfarende i udenrigsfærgerne, og formålet med at søge at bevare udenrigsfærgerne under dansk flag.

Den negative omkostningsspiral kan føres tilbage til 2000, hvor parterne aftalte at omregningen af lønningerne fra brutto- til nettoløn skete på basis af de skatteregler, som en borger i Hørsholm (dengang Danmarks næstbilligste skattekommune) var underlagt. Allerede her fik langt det overvejende flertal af søfarende en højere nettoløn end de tidligere havde. Bilfærgernes Rederiforening fandt dengang en sådan aftale forsvarlig, idet organisationerne dengang havde en aftale med Danmarks Rederiforening om at indlede drøftelser, såfremt det generelle personbeskatningssystem ændredes markant. De øvrige rederiforeninger har ikke en tilsvarende aftale. Bilfærgernes Rederiforening er bekendt med, er der ikke i de forlig, der er indgået med de øvrige rederiforeninger under de igangværende overenskomstforhandlinger ikke er aftalt lønstigninger som følge af den seneste skattereform, og dette spørgsmål forventes ikke medtaget i mæglingsforslaget.

Det bemærkes i den forbindelse, at bl.a. skatteministeren ved flere lejligheder har understreget, at der hverken i lovgivningen eller i EU-Kommissionens godkendelse er fastsat nærmere regler for, hvordan nettolønnen skal fastsættes. Der eksisterer således alene den grundlæggende forudsætning, at lønnen skal fastsættes under hensyntagen til skattefritagelsen i den betydning, at der skal være en besparelse i lønfastsættelsen, der som minimum udgør skattebesparelsen. Det er ligeledes hans opfattelse, at lønfastsættelsen skal ske på samme betingelser, som gælder på det øvrige arbejdsmarked - nemlig ved forhandling. Det har således aldrig været en forudsætning fra lovgivers side, at lønfastsættelsen i DIS skulle følge udviklingen i personbeskatningen.

Udenrigsfærgerne er samtidig hårdt ramt af den økonomiske krise. Udenrigsfærgerne betjener primært Tyskland og Sverige. På disse markeder er antallet af passagerer faldet med 2 pct. i 2008 og med 11,6 pct. i 2009 i forhold til passagertallet i 2007. Tilsvarende er transporteret godsvægt faldet med 3,5 pct. i 2008 og med 18,8 pct. i 2009 i forhold til transporteret godsvægt i 2007. Dette markante fald i indtægtsgrundlaget fører selvsagt til, at der skal findes besparelser, også i lyset af, at der ikke er tegn på, at situationen udbedres inden for kort tid.

Derfor har Bilfærgernes Rederiforening krævet, at vi enten fastholder den nuværende omregningsformel gældende for 2009, eller overgår til en selvstændig forhandling af DIS-satserne, som det foregår i de øvrige rederiforeninger. Subsidiært, at vi suspenderer skattereguleringen i overenskomstperioden med henblik på at finde en løsning, der kan sikre en bedre konkurrenceevne i fremtiden til gavn for danske arbejdspladser om bord i danske færger",

Kilde: Bilfærgernes Rederiforening

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

19.06.2025Maritimedanmark.dk

Dansk løsning tacler elbilbrande til søs med saltvand

19.06.2025Maritimedanmark.dk

Statsløs skyggeflåde-tanker på vej i dansk farvand

19.06.2025Maritimedanmark.dk

DTU-forskning bag forbud mod udledning af scrubbervand

19.06.2025Maritimedanmark.dk

Omfattende GPS-manipulation ved Bornholm

18.06.2025Maritimedanmark.dk

Tankskibs-kollision førte til brand

17.06.2025Maritimedanmark.dk

Uni-Tankers løfter omsætningen med 24 procent

17.06.2025Maritimedanmark.dk

Tre skibe angiveligt i brand i Omanbugten

17.06.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Studerende på maritime uddannelser får nyttig viden om arbejdsmiljø og velfærd

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Maskinmester til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrolskib Nordsøen

Har du lyst til at indgå i et mindre team, der medvirker til at udføre fiskerikontrol til søs ved at varetage vedligehold og service i maskinrummet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en maskinmester til fiskerikontrolskibet Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

19.07.2025

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal