Rederierne er udfordret på flere fronter
Den globale skibsfart er udfordret, lyder det fra Danish Maritime Days’ formand Anne H. Steffensen inden årets maritime topmøde. Siden Danish Maritime Forum blev afholdt for første gang i 2014, er meget forandret. Fragtraterne er faldet næsten 40 pct. og verdenshandlen er svækket.
”Skiftet har været stort for den globale maritime industri, og vi er udfordret på flere fronter. Verdensøkonomien udvikler sig ikke som forventet, vi ser en politisk skepsis over frihandel og ny teknologi kan disrupte gamle forretningsmodeller. Udviklingen går hurtigt og store dele af branchen er i krise, fordi en række grundvilkår er under forandring,” siger Anne H. Steffensen.
Mere end 200 topledere, beslutningstagere og eksperter fra hele verden er samlet de næste to dage for at diskutere muligheder og udfordringer for den globale skibsfart, som transporterer omkring 80 procent af verdens varer. Det, at så mange igen søger til København for at tænke nyt, understreger Danmarks tyngde på det maritime verdenskort.
”Danish Maritime Forum handler i høj grad om at identificere trusler og problemer og derefter arbejde i workshops for at komme med bud på, hvordan man navigerer i dette usikre farvand. I en situation, hvor mange rederier skal gentænke hele deres forretningsmodel, er det godt, at vi kan samle så mange kloge, maritime hoveder fra hele verden i København for at tænke ud af boksen,” siger Anne H. Steffensen.
Danish Maritime Forum, der foregår onsdag og torsdag, er en del af Danish Maritime Days, som byder på mere end 50 selvstændige konferencer, møder, messer, workshops og sociale arrangementer. Herunder også messen Danish Maritime Fair, der foregår på Lokomotivværkstedet tirsdag, onsdag og torsdag. Her har Rederiforeningen og en række danske rederier standen Shipowners’ Lounge.
Kilde: Danmarks Rederiforening